حد ضرر معاملات فارکس و ارز دیجیتال چیست؟

حد ضرر در معاملات فارکس و ارز دیجیتال چیست؟

حد ضرر در معاملات فارکس و ارز دیجیتال چیست؟
آنچه در این پست میخوانید

    استاپ لاس یا حد ضرر یکی از مفاهیمی است که از علم تکنیکال وارد بازارهای مالی شده و استفاده از آن در  معاملات می‌تواند شرایط بسیار خوبی برای جلوگیری از ورود به ضرر برای معامله‌گران به دنبال داشته باشد.بسیاری از معامله‌گران با این مفهوم به صورت کامل و دقیق آشنا نیستند و خیلی از افراد نیز با وجود آشنایی به مفهوم حد ضرر، به دلایل مختلفی از آن در معاملات خود استفاده نمی‌کنند. از این رو لازم دانستیم تا در قالب یک مقاله به صورت کامل و جامع منظور از حد ضرر در معامله‌گری را برای شما تشریح کرده و مزیت‌های استفاده از آن را نیز بیان کنیم.

    لازم است ابتدا قبل از مطالعه این بخش از نوسان نکات زیر را به یاد داشته باشید:

    1. حد ضرر یا استاپ لاس یک مفهوم کلی اقتصادی است که در همه بازارهای مالی می‌توان از آن استفاده نمود و تنها مختص بازار رمز ارزها نیست.
    2. تعیین حد ضرر در بازارهای حتماً بایستی با استفاده از استراتژی های تحلیلی صورت گرفته و به هیچ وجه اقدام به تعیین آن به صورت حدس و گمان نباید اقدام نمود.
    3. استفاده از حد ضرر در معاملات ممکن است محدودیت هایی را برای معامله‌گران به دنبال داشته باشد اما در نهایت از نظر مدیریت سرمایه به نفع آنها تمام خواهد شد.
    4. در صورت عدم استفاده از حد ضرر در معاملات ممکن است معاملات شما با ضررهای بسیار سنگینی روبرو شود.
    5. حد ضرر در معاملات فیوچرز ارز دیجیتال به صورت اتوماتیک قابل استفاده است.
    6. استفاده از حد ضرر در معاملات تنها محدود به مبتدیان نبوده و افراد حرفه‌ای نیز حتی بیشتر از افراد مبتدی از این مفهوم در معاملات خود استفاده می‌نمایند.
    7. روش ها و استراتژی های معاملاتی بدون حد ضرر چالش‌ها و خطرات بسیار زیادی داشته و توصیه می‌کنیم که افراد غیرحرفه‌ای به هیچ وجه از این روش‌ها در معاملات خود استفاده نکنند.

    حد ضرر یا استاپ لاس چیست ؟

    قیمت رمز ارزها وجفت ارزهای فارکس در بازار مانند سایر بازارهای مالی در یک مسیر  رفت و برگشتی در جریان است. یک روز شاهد افزایش قیمت ها هستیم و روز دیگر ممکن است قیمت به سمت پایین نزول کند. به طور مثال اگر یک موقعیت خرید داشته باشید، وقتی قیمت در مسیر صعودی و افزایش قرار گرفته باشد، مسلماً شما نیز در حال سود کردن هستید و هر لحظه به میزان دارایی های شما اضافه می‌گردد. اما در شرایط برعکس وقتی قیمت در مسیر نزولی قرار بگیرد، مسلماً شما در حال ضرر کردن بوده و هر چقدر قیمت بیشتر نزول کند، ضرر شما نیز بیشتر خواهد شد.

    منظور از حد ضرر در بازار ارز دیجیتال نهایت میزان ضرری است که قرار است شما در سرمایه گذاری در یک معامله متحمل شوید. البته به خودی خود هیچ حد نهایی برای ضرر کردن در این بازار وجود ندارد و حتی ممکن است تمام سرمایه های شما نیز در یک معامله نیست و نابود گردد. حد ضرر قیمتی است که خود تریدر در معاملات خود تعیین می‌نماید که با رسیدن قیمت به این عدد، عملاً معامله را خواهد بست زیرا بیشتر از این تمایل به ضرر کردن ندارد.

    اینکه حد ضرر چگونه تعیین می‌شود و آیا استفاده از آن برای ترید در بازار مناسب است یا خیر، پرسشی است که در این بخش سعی داریم تا به صورت جامع درباره آن صحبت کنیم.

    حد ضرر

    تعریف حد ضرر در ارز دیجیتال به صورت فنی

    در بخش قبلی سعی کردیم تا معنی حد ضرر در بازار های مالی را به صورت عامیانه و کاملاً مفهوم به شما معرفی کنیم. اما لازم است تا یک تعریف حرفه‌ای نیز از این مفهوم در بازار داشته باشیم. برای اینکه با تعریف حرفه‌ای حد ضرر همراه شویم، ابتدا باید درباره روش های تحلیلی در این بازار آشنا باشید. به صورت کلی دو روش اصلی و مهمی که معامله‌گران از آن برای تحلیل استفاده می‌کنند، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال است.

    در تحلیل تکنیکال با استفاده از ابزارها و اندیکاتورهایی اقدام به پیش بینی روند قیمتی یک رمز ارز یا جفت ارز فارکس نموده و سپس برای خرید یا عدم خرید آن تصمیم گیری می‌شود. در تحلیل فاندامنتال نیز نکاتی درباره ویژگی های حاکم بر رمز ارزها و جفت ارزهای فارکس مورد بررسی قرار می گیرند تا در نهایت خوب یا بد بودن شرایط معامله مورد نظر بررسی شده و بر روی آن تصمیم گیری شود.

    در حال حاضر حتی بهترین و با تجربه ترین تریدرها و تحلیل گران نیز با خطاهایی در تحلیل های خود روبرو شده و ممکن است درک درستی از روند یک رمز ارز نداشته باشند.

    “حد ضرر در بازار مالی قیمتی است که وقتی قیمت ارز دیجیتال یا جفت ارز فارکس تحلیل شده تا این عدد نزول یا صعود کند، نشان از این دارد که تحلیل و پیش بینی صورت گرفته از روند آن اشتباه است.”

    معنی حد ضرر این است که تحلیل صورت گرفته توسط تریدر اشتباه است و استراتژی به کار گرفته شده برای تحلیل، پیش بینی درستی نداشته است. حال ممکن است یک استراتژی دیگر حد ضرر دیگری برای همین رمز ارز داشته باشد که هنوز قیمت به آن حد ضرر نرسیده و حتی قبل از رسیدن به آن دوباره شاهد افزایش قیمت آن باشیم. مسلماً استراتژی دوم درست عمل کرده و تریدر نیازی به بستن معامله خود نیز ندارد.

    آیا فقط یک حد ضرر در معامله داریم؟

    پاسخ این پرسش را به صورت ضمنی در بخش قبل دادیم. اما برای درک بهتر معنی حد ضرر در بازار ارز دیجیتال لازم است تا این سوال را کمی موشکافانه‌تر بررسی کنیم. اگر پاسخ این سوال را هنوز نمی‌دانید، در واقع درک شما از حد ضرر در ارز دیجیتال کامل نشده است و هنوز لازم است تا در این باره بیشتر بدانید.

    دقت کنید که حد ضرر مربوط به ارزی که روی آن معامله میکنید نیست. بلکه این استراتژی معاملاتی است که در آن تعیین حد ضرر معنی می‌پذیرد. هر تریدری ممکن است از استراتژی معاملاتی مخصوص به خود استفاده کرد و هر استراتژی بنا به شرایط و عوامل مورد استفاده برای تحلیل ممکن است حد ضرر متفاوتی داشته باشد. از این رو همزمان و در شرایط یکسان اگر چند استراتژی را روی یک ارز پیاده کنیم، ممکن است به حد ضررهای مختلفی برسیم. انتخاب حد ضرر با توجه به استراتژی خواهد بود که شما برای ورود به معامله از آن استفاده می‌کنید.

    در بخش‌های بعدی روش ها و استراتژی های تعیین حد ضرر را با هم مرور خواهیم کرد. هم چنین به نحوه انتخاب از میان آنها نیز اشاره می‌کنیم. اما قبل از آن لازم است تا درک شما را نسبت به این مفهوم بالاتر برده و اهمیت استفاده از آن در معاملات را به شما بازگو کنیم.

    چرا باید از حد ضرر در معاملات استفاده کنیم؟

    حالا به خوبی می‌دانید حد ضرر چیست و منظور از حد ضرر دقیقاً به چه شرایطی در انجام معاملات در این بازار باز می‌گردد. اما چرا باید از حد ضرر استفاده کنیم؟ برای این‌که دلیل استفاده از حد ضرر را بهتر درک کنید، نیاز است تا به صورت تجربی در این باره با شما صحبت کنیم. وقتی یک معامله وارد ضرر می‌شود، چندین مسیر پیش روی کاربر قرار خواهد گرفت. مرور این مسیرها می‌تواند دلیل و اهمیت استفاده از حد ضرر در معاملات را بهتر به شما نشان دهد.

    چاه ضرر: کاربر می‌تواند بدون هیچ اقدامی معامله را حال خود رها کند. البته که این مسیر معمولاً انتخاب رایج تریدرهای ایرانی است. وقتی وارد ضرر می‌شوند عملاً نمی‌توانند هیچ اقدامی نموده و بر اساس احساسات معامله را به حال خود رها می‌کنند. هدف اصلی کاربر در چنین شرایطی بازگشت قیمت به شرایط اولیه است که یا با قیمت سر به سر معامله را ببندند و یا از آن سود به دست آورند. این مسیر یک اشتباه بزرگ در انجام معاملات است. زیرا علاوه بر اینکه ضررها در مدت زمانی طولانی با شما همراه می‌مانند، شما نمی‌توانید از سرمایه خود برای سایر فرصت‌های موجود نیز استفاده کنید.

     میانگین کم کردن: تریدرها یک رفتار عجیب و غریب دیگر نیز در مواقع وارد شدن به ضرر از خود نشان می‌دهند که حتی از چاه ضرر نیز عجیب‌تر است. خیلی از کاربران که اتفاقاً تعداد آنها کم هم نیست، در مواقع ورود به ضرر سریعاً در قیمت های پایین‌تر نیز اقدام به خرید می‌نمایند تا هم بتوانند ضررهای وارد شده را خیلی سریع جبران نمایند و هم سود بیشتری به دست بیاورند. اما ما این سوال را از شما میپرسیم:

    اگر قرار بر سود بردن بود در همان تحلیل اولیه این اتفاق نمی‌افتاد ؟ این مسیر نیز البته به جز موارد نادری در اکثر مواقع یک اشتباه بزرگ است و اقدام برای آن حتی ممکن است ضررهای بیشتری را نیز برای تریدرها در بازار به دنبال داشته باشد. منظور ما از مواقع نادر نیز اقدام به خرید ارز دیجیتال مورد نظر در قیمت های پایین با در نظر گرفتن یک استراتژی خرید است. نه اینکه بی‌مهابا و تنها به دلیل میانگین کم کردن به دنبال خرید رمز ارز مورد نظر برویم. (در بازار ارزهای دیجیتال)

    بازار ارزهای دیجیتال پر از فرصت‌های سرمایه گذاری و خرید است. فرصت‌ها در این بازار مانند اتوبوس‌هایی هستند که دائماً در حرکت بوده و شما می‌توانید در مسیر سوار آنها شوید. اینکه چرا یک کاربر خود را محدود به یک رمز ارز و یک فرصت کرده و با وجود وارد شدن به ضرر تمایلی به خروج از ارز دیجیتال مورد نظر ندارد و همچنان همان روند قبلی را طی می کند، جای بسی تامل و درنگ خواهد داشت.

    مزیت‌های استفاده از حد ضرر چیست ؟

    حالا می‌دانید که منظور از حد ضرر چیست و نوبت به بررسی مزیت‌های استفاده از آن در معاملات می‌رسد. هدف ما از بررسی مزیت‌های استفاده از حد ضرر در معاملات ترغیب شما عزیزان به این موضوع است. زیرا متأسفانه شاهد هستیم که بسیاری از معامله‌گران روزها و هفته‌ها در ضررهای سنگین معاملات خود قرار گرفته و هیچ تلاشی برای خروج از این وضعیت ندارند. در حالی که هر روز شاهد به وجود آمدن فرصت‌های بسیار زیادی در بازار هستیم، این دست از تریدرها همچنان به دلیل بار روانی زیادی که ضرر به آنها تحمیل کرده، نمی‌توانند معاملات خود را بسته و به همان شرایط قبلی خود ادامه می‌دهند. از این رو است که ترجیح دادیم تا مزیت‌های استفاده از حد ضرر را نیز به شما معرفی کنیم.

    یکی از اصلی ترین مزیت‌های آن امکان استفاده دوباره از سرمایه مورد معامله برای فرصت‌های جدید است. عملاً با نبستن معامله شما سرمایه خود را در یک معامله قفل کرده.

    حد ضرر این شجاعت را به شما می دهد تا بلافاصله از سرمایه خود برای حضور در سایر فرصت‌های بازار استفاده کنید.

    جلوگیری از خواب سرمایه برای بازه های زمانی طولانی مدت نیز یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از حد زیان است. در نظر داشته باشید که فرایند وارد شدن معامله به زیان و حتی برگشت آن به قیمت اولیه ممکن است بسیار زمان بر باشد. در برخی مواقع سرمایه گذاران ارز دیجیتال یک یا دو سال مجبورند تا این وضعیت را تحمل نمایند. در این مواقع جدای از ضررهای مستقیم این معامله، به دلیل خواب سرمایه نیز ممکن است شما با زیان هایی روبرو شوید. البته این موضوع برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجتال است.

    جلوگیری از از بین رفتن درصد قابل توجهی از سرمایه ها را نیز می‌توان به مزیت‌های حد زیان و استفاده از آن در معاملات اضافه نمود. در برخی مواقع با خرید شت کوین ها حتی ممکن است کل سرمایه خود را به خطر بیندازید. در صورتی که با تعیین حد ضرر از این امر نیز جلوگیری خواهد شد.

    امکان کسب تجربه بیشتر در معاملات و بازار و همچنین باقی ماندن در معاملات از دیگر مزیت‌هایی است که حد ضرر برای شما خواهد داشت. بسیاری از کاربرانی که برای طولانی مدت به دلیل وارد شدن به ضرر از بازار خارج می‌شوند، هیچ وقت به بازار برنگشته و برای همیشه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را فراموش می‌کنند.

     

    چه کسانی از حد ضرر در بازار ارز دیجیتال استفاده می‌نمایند؟

    ابتدا افرادی را به شما معرفی می‌کنیم که از حد زیان در معاملات خود در بازار استفاده می‌نمایند و یا باید استفاده کنند.

    در ردیف اول استفاده از حد زیان کسانی هستند که به دنبال نوسان گیری هستند. نوسان گیری از رمز ارزها بدون در نظر گرفتن حد ضرر مانند پریدن از هواپیما بدون چتر نجات است. بنابراین این دست از سرمایه گذاران بازار رمز ارزها نیاز دارند تا حتماً از حد ضرر در معاملات خود استفاده کرده و از این طریق جلوی وارد شدن معاملات به ضررهای سنگین را بگیرند.

    افراد حرفه‌ای نیز که همیشه به اصول و استراتژی های معاملاتی خود پایبند هستند، از حد زیان در معاملات خود استفاده می‌کنند. این دست از افراد به دلیل شناخت عواقب عدم استفاده از حد زیان، استفاده از آن را در دستور کار قرار داده و به هیچ وجه از آن کوتاه نمی‌آیند. به همین دلیل است که همیشه ضررهای این دست از افراد بسیار کم است.

    در این بین فقط افراد مبتدی هستند که از تمایل چندانی به استفاده از حد زیان در معاملات خود نداشته و ترجیح می‌دهند تا از این پارامتر استفاده نکنند. جالب است که خود این افراد نیز به زودی به اهمیت استفاده از حد زیان در معاملات خود پی برده و چاره ای جز پایبندی به آن ندارند، مگر اینکه خیلی زود از بازار خارج شوند.

    آیا استفاده از حد ضرر در معاملات اجباری است؟

    یکی از این سوالات هم اجباری بودن یا نبودن استفاده از حد زیان در معاملات است. شرایط استفاده از حد زیان در معاملات مستقیم ارز دیجیتال با معاملات فیوچرز در این بازار با هم متفاوت است. اما درباره معاملات مستقیم و معمول هیچ اجباری به تعیین حد ضرر نیست و شما حتی می‌توانید تا نابودی کامل سرمایه خود نیز معاملات را باز نگه دارید. در بازارهای مالی که استفاده از اهرم وجود ندارد، عملاً استفاده از حد زیان نیز اجباری نخواهد بود. از این گذشته اجباری بودن یا نبودن استفاده از حد ضرر به مقدار سرمایه در دسترس شما نیز بستگی دارد. اما توجه داشته باشید معامله‌گرانی که از حد ضرر استفاده نمی‌کنند در واقع در معاملات خود از صد درصد ریک کل سرمایه استفاده کرده‌اند که به طور معمول یک معامله‌گر جرفه‌ای بیشتر از یک درصد از کل سرمایه خود در هر معامله استفاده نخواهد کرد.

    استفاده از حد ضرر چه اهمیتی دارد؟

    با استفاده از حد ضرر می‌توان از خسارات احتمالی توسط نوسانات غیر قابل پیش بینی جلوگیری کرد. یکی از ملزومات تبدیل شدن به معامله گر موفق در بازارهای مالی تعیین حد ضرر یا همان استاپ لاس (Stop loss) می‌باشد، که همین موضوع مهم ترین تفاوت بین معامله گران حرفه‌ای و تازه کارهاست. البته زمان و شرایط حال بازار در نحوه برخورد معامله گران مختلف می‌تواند تاثیر گذار باشد.

    عواملی مانند روند بازار و میزان ریسک پذیری و شخصیت معامله گری در تعیین حد ضرر تاثیرگذار است. روش های مختلفی برای تعیین حد ضرر وجود دارد که بهترین و مطمئن‌ترین آن‌ها گذاشتن حد ضرر پشت منطقه‌ای است که چندین فاکتور مهم در آن جا قرار دارد. در معاملات، تعیین حد ضرر حتی از خود معامله اهمیت بیشتری دارد و آن را باید جدی گرفت.

    در هنگام معامله ممکن است نوسانات زیادی ایجاد شود ولی اگر به استراتژی خود اطمینان دارید نباید ترس بر شما غلبه کند که حد سود یا حد ضرر خود را جا به جا کنید.

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
    ترید با گوشی

    آموزش ترید با گوشی اندروید و آی‌اواس

    آنچه در این پست میخوانید ترید با گوشی:اگر معامله‌گر روزانه باشید، حتما از استرس و فشار ناشی از دور بودن…

    بیشتر بخوانید
    استراتژی

    استراتژی چیست؟

    آنچه در این پست میخوانید استراتژی چیست؟آیا هر معامله‌گر باید استراتژی داشته باشد؟اهمیت استراتژی معاملاتیانواع برنامه‌های معاملاتیادامه موارد استراتژی‌های معاملاتیجمع…

    بیشتر بخوانید
    آشنایی با ارزهای دیجیتال جدید

    آشنایی با ارزهای دیجیتال جدید

    آنچه در این پست میخوانید چگونه ارزهای دیجیتال جدید را پیدا کنیم؟آموزش ارزدیجیتالبهترین و آینده دارترین ارزهای جدید دیجیتال چه…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.