خرید پله ای

خرید پله ای: یک استراتژی ماندگار برای سرمایه گذاری در بیتکوین

خرید پله ای
آنچه در این پست میخوانید

    در هر دوره از بول مارکت بیتکوین، سر و کله ی گروه جدیدی از اساتید رمزارز پیدا می شود که ادعای”نوآوری” در استراتژی های پرخطر، آزمایش نشده و پیچیده برای خرید بیتکوین دارند تا از بازار جلوتر باشند. این استراتژی ها ممکن است برای مدتی عملکرد خوبی داشته باشند، تا زمانی که مشخص می شود دیگر کار نمی کنند.

     

    خرید پله ای

     

    اگر تازه وارد هستید، نسبت به سرمایه گذاری و برگشت سرمایه، باید آموزش را در اولویت قرار دهید.قیمت بیتکوین بسیار متغیر است و چه بهتر. زیرا هیچ چیز ثابت و قابل پیش بینی ای نمی تواند ساختارشکن و دگرگون ساز باشد. با این حال، اگر دانش قوی و کافی نداشته باشید، در ریزش های ناگهانی مضطرب می شوید و بیتکوین خود را می فروشید و بعد به خود می آیید و می فهمید که صعود بعدی را از دست داده اید . اساتید رمزارز در بازارهای خرسی به طرز عجیبی ساکت هستند، بنابراین روی آنها هم حساب نکنید.

    به دلایلی جز اعتقاد بلندمدت خودتان خرید نکنید. “می خرم چون بقیه خریدند ، فلان اینفلوئنسر نظر مثبتی دارد، حس می کنم گران میشود، قمار و …” اگر دلایلتان برای خرید چیزی شبیه به اینهاست، نخرید! قبل از هر چیزی، بیتکوین را بفهمید. در این صورت، وقتی قیمت ریزش سنگینی کرد، شما آماده و خونسرد خواهید بود. خرید ناشی از ترس عقب ماندن الگوی همیشه تکراری سرمایه گذاران مبتدی ست که به نگهداری دارایی ها و برنامه های خودشان پایبند نیستند و همیشه در قیمت های بالا میخرند و در ریزش ها می فروشند. بیتکوین بهترین پول شناخته شده برای بشر است که دنیای مالی را متحول می کند. آن را به عنوان یک برنامه برای سریع ثروتمند شدن نبینید. در عوض، درمورد ارزش آفرینی بلندمدت آن بیاموزید و روی آن سرمایه گذاری کنید.

    رشد چشمگیر قیمت بیتکوین هر از چند گاهی با ریختن خون پیشگویان قیمت و سفته بازان قوای تازه ای میگیرد. خرید و فروش بر اساس پیشبینی حرکت بعدی قیمت و زمانبندی بازار بسیاری را قربانی خودش کرده است . در ابتدا به نظر میرسد که این روش ها کار میکنند اما در نهایت به فاجعه ختم میشوند. دست از پیشگویی قیمت و زمانبندی بازار بردارید. هوشمندانه تر عمل کنید. تقریباً غیرممکن است که بدانیم کاهش یا افزایش قیمت تا چه نقطه ای ادامه خواهد داشت. با گیر افتادن در میان اصالحات شدید قیمت ها، اشتباهات پیاپی، احساسات و مالیات، خیلی باید خوش شانس باشید که آسیبی نبینید.

    بهترین استراتژی برای سرمایه گذاری در بیتکوین چیست؟

    استراتژی بی نقص برای همه وجود ندارد، اما یک استراتژی عالی برای اکثریت وجود دارد: خرید پله ای یا DCA.

    DCA یعنی خرید دورهای (به عنوان مثال روزانه، هفتگی، ماهانه) مقدار مشخصی از یک دارایی بدون توجه به قیمت آن. مثال خرید روزانه 30 دلار بیتکوین بدون توجه به اینکه قیمت در آینده چقدر بالا یا پایین خواهد رفت. اگر فردا قیمت کاهش یابد، شما همچنان 30 دلار می خرید اما بیتکوین بیشتری انباشته می کنید و اگر قیمت افزایش یافت، شما بیتکوین کمتری می خرید. این مقدار مشخص، وحی منزل نیست! ممکن است بتوان تغییرات اندکی را در آن به وجود آورد و مقدار را بر اساس تجزیه و تحلیل ریسک، تنظیم کرد اما ما در این مقاله به آن نمی پردازیم.

    خرید پله ای

    چرا این روش با منطق جور درمیاید؟

    ۱-ساده است!
    ما سادگی را دست کم می گیریم. به خصوص وقتی صحبت از چنین سیستم های پیچیده ای مانند بازارهای مالی ست، سادگی دوست شماست. با DCA، شما فقط یک بار در هر دوره ی مشخص خرید می کنید و با استفاده از انواع سرویس های موجود، حتی می توانید این فرآیند را خودکار کنید به گونه ای که هیچ ئنیازی به محاسبه و تحلیل نیست. بدون هزینه!

    ۲-رشد بلندمدت، بدون ریسک های کوتاه مدت
    DCA ساده ترین استراتژی سرمایه گذاری در دارایی هایی است که شما به آن اطمینان دارید و در عین حال به طرز شگفت انگیزی بسیار ایمن و مؤثر است. DCA درمان بازارهای بی ثبات است و به شما امکان می دهد نوسانات کوتاه مدت را حذف کنید و از روند بلندمدت بهره مند شوید. شما فقط باید در انتخاب تز بلندمدت خود دقت کافی به خرج دهید. نیازی به تلاش های بیهوده برای پیش بینی تغییرات روزانه ی قیمت نیست.

    برای دارایی هایی مانند بیتکوین که در بلندمدت افزایش قیمت چشمگیر اما در کوتاه مدت نوسانات قیمتی شدید دارد، DCA، بهترین از هر دو، کوتاه مدت و بلندمدت را به ارمغان می‌آورد. با DCA، از روند بلندمدت به طور کامل منتفع می شوید و از اسیر هیجان و احساسات شدن هنگام نوسانات غافلگیرکننده ی کوتاه مدت در امان می مانید.

    DCA به طور موثری میانگینی از نوسانات قیمت را به شما ارائه می کند. شما قیمت متوسط را دریافت میکنید، قیمتی منصفانه. اکثر مردم نمی توانند با زمان بندی بازار کف قیمتی برای خرید را پیدا کنند. برعکس، تازه واردان معمولا در سقف های قیمتی خرید میکنند و شاهد کاهش ارزش دارایی هایشان بلافاصله بعد از ورود هستند . با DCA، شما از بازار پیشی نمی گیرید. این باید بد به نظر برسد، نه؟ ولی اینطور نیست. آمارها نشان میدهند به جز بخش کوچکی از بازیگران بزرگ که به اطلاعات و ابزارهای اختصاصی دسترسی دارند، اکثر فعالان بازار نمی توانند عملکرد بهتری از بازار داشته باشند. DCA به شما این امکان را میدهد که این واقعیت را بپذیرید و از افتادن در دام زمانبندی بازار و پیش بینی قیمت در امان بمانید.

     «بیشرتین ثروت ها در این کشور توسط کسانی ساخته شده که کسب و کار درستی را انتخاب کرده بودند، نه با زمانبندی ابزار.»

    وارن بافت

    مهمتر اینکه DCA از ناکارآمدی در بازار جلوگیری می کند و شما را در موقعیت ایمنی قرار می دهد. با این استراتژی، به جای به حداکثر رساندن سود کوتاه مدت، تمرکزمان روی به حداقل رساندن ریسک است تا بتوانیم با تضمین بقای خود در روند بلندمدت، شاهد میوه دادن سرمایه گذاری هایمان باشیم.

    “برای پریوزی در ابزار، ابتدا ابید حوامسان ابشد که خودمان حذف نشومی!”

    ۳- با الگوی درآمد اکثر افراد مطابقت دارد
    اکثر مردم حقوق بگیر و یا صاحب مشاغلی هستند که درآمدشان را به طور دوره ای دریافت می کنند. سرمایه گذاری با کل مبلغ مورد نظر به صورت یک جا برای این افراد امکان پذیر نیست. DCA به خوبی با این الگوی درآمد مطابقت دارد.

    ۴-حدس و گمان و سفتهبازی را از میان برمیدارد
    این موقعیت را تصور کنید:
    • قیمت %10 کاهش پیدا می کند. به خیال شما این یک فرصت طلایی ست و حجم زیادی خرید میکنید.
    • کاشف به عمل میآید که آن نقطه شروعی بوده برای یک ریزش سنگین 50 درصدی. شما شاهد کاهش ارزش شدید دارایی هایتان خواهید بود و پول نقد کمی هم برایتان باقی مانده که خرید کنید.
    • با خود می گویید با توجه به تجربه ی تلخ خرید شتاب زده ی قبلی، منتظر سقوط بیشتر می مانم و فعال خرید نمی کنم.
    • قیمت %10 رشد می کند، به خیال شما سقوط دیگر پایان یافته و با بقیه ی پولتان وارد می شوید.
    • قیمت یک بار دیگر اصلاح می شود و شما دیگر پولی برای خرید ندارید!
    • چند روز بعد، شما حقوق می گیرید. قیمت %30 بالا رفته و فکر میکنید که دیگر دیر شده، شما از کف جا مانده اید و بیتکوین، زیادی گران است. با توجه به اینکه بعد از خرید عجولانه ی قبلی، قیمت کاهش زیادی پیدا کرد این بار سعی می کنید صبورتر باشید. مثل یک حرفه ای منتظر ریزش بعدی می مانید.
    سورپرایز! ریزشی اتفاق نمی افتد. در عین حال که شما پول نقدتان را نگه داشته اید، قیمت رشد  میکند.
    • قیمت مدام شتاب می گیرد و وارد حباب می شود. در قیمتی بسیار بالاتر، شما تسلیم می شوید و خرید می کنید. سپس با ناامیدی شاهد ترکیدن حباب خواهید بود. دردناک به نظر می رسد… نه؟ اما این پایان ماجرا نیست. بیشتر مردم همین پروسه را طی می کنند. آنها ساعت های طولانی را به دنبال سیگنال، صرف مطالعه ی تحلیل های پیشبینی بازار میکنند و سعی میکنند سوزنی در انبار کاهی از اطلاعاتی پیدا کنند که استادان رمزارز با گوی سحرآمیزشان ارائه میکنند! زمان ارزشمندی را که می شد صرف پیشرفت در حرفه ی خود کنید، اینگونه تلف کردید و در پیشی گرفتن از بازار هم شکست خوردید.

    اعتبارسنجی تجربی

    اگر تا اینجا قانع شدید که عالی! اگر نه، مجبور نیستید به نظر ما اکتفا کنید. بیایید با هم وارسی اش کنیم. با استفاده از وبسایت dcabtc.com بازدهی استراتژی های مختلف DCA را محاسبه می کنیم. در این محاسبه، مبلغی که سرمایه گذاری می کنید، بازگشت سرمایه و ریسکی که در بر دارد را در نظر میگیریم. برای ارزیابی ریسک، نگاهی می اندازیم به حداکثر ضرری که در هر روش متحمل می شدید. آخرین داده های قیمتی که در این تحلیل به کار رفته، مربوط به 14 آپریل 2022 است.
    سناریوی بلندمدت:

    استراتژی :
    – خرید روزانه $30 بیتکوین
    – دورهی تحلیل: 6 سال اخیر
    نتیجه :
    – حجم کل سرمایه گذاری: $65730
    – ارزش کل (در پایان دوره): $872842
    – تغییر به درصد: %1228
    ریسک:
    – حداکثر ضرر: ناچیز
    نمودار زیر را ببینید. خط نارنجی ارزش کل بیتکوین شما در هر زمان و خط سبز کل مقدار دلار سرمایه گذاری شده است.

    خرید پله ای

    برای کمی سرگرمی بیشتر، زمانبندی را تغییر می دهیم و تصور می کنیم شما دقیقا در بدترین نقطه یعنی در ژوئن ،2019 روی قیمت $13000 وارد شدید. عمدتا چیزی تغییری نمی کرد. شما در پایان دوره همچنان در %170 سود بودید با حداکثر ضرر 45 درصدی که در مدت کوتاه 6 هفته به طور کامل جبران می شد. این نکته نشان می دهد که چقدر DCA به عنوان یک استراتژی سرمایه گذاری، روش محکم و قابل اطمینانی ست از آنجایی که به طور موثری نقطه ی ورود را بی اهمیت می کند. سناریوی کوتاه مدت حاال تصور میکنیم که شما تازه در اواسط آپریل 2021 که قیمت در اوج و حدود $60000 بود درمورد بیتکوین شنیدید و درنهایت تصمیم گرفتید در سقف قیمتی آن زمان یعنی ،$64000 خرید پله ای را شروع کنید، یکی از بدترین زمانبندیهای ممکن. شما به مدت یک سال تا 14 آپریل 2022 دبه خرید پله ای ادامه می دهید. حاال در مقایسه با نقطه ی ورود شما، قیمت %39 تا $39000 ریزش داشته است. در این شرایط نگاهی به عملکرد شما بی اندازیم:
    استراتژی :
    – خرید روزانه $30 بیتکوین
    – دورهی تحلیل: 1 سال اخیر، شروع از 14 آپریل 2021
    نتیجه:
    – حجم کل سرمایه گذاری: $10950
    – ارزش کل (در پایان دوره): $10070
    – تغییر به درصد: %8-
    ریسک:
    – حداکثر ضرر: %23 (در تاریخ 12 مارس 2021)
    – زمان جبران ضرر: 3 هفته (7 فوریه 2021)
    حداکثر ریزش نسبت به سقف قیمتی در این دورهی زمانی %53- بود که از شش ماه قبل شروع شد و تا 14 آپریل حتی تا نصف هم بهبود نیافت . درحالی که حداکثر ضرر شما %23- بود که فقط سه هفته طول کشید. به محض اینکه قیمت به $42000 میرسید، شما هم به سر به سر می رسیدید.

    خرید پله ای

    همانطور که میبینید، DCA برای یک دارایی پرنوسان مثل بیتکوین فوق العاده عمل می کند. حتی هنگام ریزش های شدید، ارزش خریدهای شما به مقدار کمی کاهش می یابد. در عین حال این امکان را  دارید که در کف های قیمتی خرید کنید. حتی با یک زمانبندی بد، عملکرد شما با DCA همچنان عالی خواهد بود. آخرین درس این تحلیل این است که هرچه زمان بیشتری در بازار بمانید، وضعیت بهتری خواهید داشت.

    “مسئله زمانبندی ابزار نیست، بلکه مدت زمانی ست که در ابزار میمانیم.”

     

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
    استراتژی معاملاتی

    نکات طلایی برای انتخاب استراتژی معاملاتی

    آنچه در این پست میخوانید در مقاله‌های پیشین، درباره استراتژی معاملاتی و رویکرد این استراتژی‌ها در بازارهای مالی گفتیم. تصمیم‌گیری…

    بیشتر بخوانید
    etf

    etf چیست؟

    آنچه در این پست میخوانید صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صندوق سرمایه گذاری قابل معامله…

    بیشتر بخوانید
    ترید ممنوع

    چرا در ماه دسامبر ترید کردن ممنوع است؟

    آنچه در این پست میخوانید تحلیل چارت قیمتی اوراق قرضه آمریکا: تأثیر مصرف پایان سال بر نقدینگی بازار:تحلیل چارت قیمتی…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.