نکات طلایی استراتژی معاملاتی

نکات طلایی برای انتخاب استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی
آنچه در این پست میخوانید

    در مقاله‌های پیشین، درباره استراتژی معاملاتی و رویکرد این استراتژی‌ها در بازارهای مالی گفتیم. تصمیم‌گیری و اخذ بهترین برنامه معاملاتی می‌تواند نقشه‌ای مناسب و درست برای یک تریدر در بازارهای مالی باشد. در واقع پیاده‌سازی این استراتژی باعث می‌شود معاملاتی شفاف داشته‌باشید و دارایی‌های خود را به بهترین شکل مدیریت کنید.

    در ادامه این مقاله به بررسی برخی از موارد در رابطه با استراتژی معاملاتی می‌پردازیم. اگر علاقه‌مند به حضور در بازارهای مالی هستید و می‌خواهید یک استراتژی مناسب و مدون را اعمال کنید، توصیه می‌کنیم به راهبردهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت، دقت نمایید.

    استراتژی معاملاتی

    مزایای استفاده از استراتژی معاملاتی شخصی:

    یک معامله‌گر در صورتی که به شکل صحیح یک استراتژی معاملاتی شخصی را در معاملات و بازار اعمال کند، می‌تواند از ۴ مزیت بالقوه این ویژگی بهره‌مند شود:

    ۱) در وهله اول، معامله‌گر در معاملات خود نظم پیدا می‌کند. استراتژی باعث می‌شود یک برنامه کامل و دقیق مانند یک ناظر روی معاملات اعمال شود. در واقع بدین وسیله تریدر دارای یک نقشه راه مطلوب برای کسب موفقیت خواهد بود.

    ۲) با استفاده از استراتژی معاملاتی، معامله‌گر می‌تواند میزان ریسکی را که در بازار کسب می‌کند را مدیریت کند. ریسک رابطه مستقیمی با کسب سود دارد و مدیریت آن در بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت است. استراتژی در معاملات باعث می‌شود از ضرر و زیان به سرمایه جلوگیری شود و در عین مدیریت ریسک، سود مناسبی نصیب معامله‌گر شود.

    ۳) با اتخاذ یک استراتژی مناسب، بهره‌وری معامله‌گر افزایش پیدا می‌کند. در واقع با این برنامه، زمان بهینه برای انجام معاملات انتخاب و قوانین معینی نیز برای آن اعمال می‌شود. با این کار تریدر دیگر نیازی ندارد زمان زیادی را برای رصد و بررسی بازار قرار دهد. این کار باعث می‌شود فرصت‌های طلایی معاملاتی برای تریدر بوجود آید.

    ۴) سرانجام آخرین مزیتی که از استراتژی معاملاتی کسب می‌شود، ارزیابی عملکرد است. در واقع تریدر می‌تواند با انتخاب استراتژی مناسب، عملکرد خود را بررسی و بر اساس آن میزان کارآمدی این برنامه معاملاتی را بررسی نماید. با این کار او می‌تواند نقاط ضعف خود را بهبود و نقاط قوت را تحکیم نماید.

    ارکان تشکیل استراتژی معاملاتی

    برای اینکه بتوانید یک استراتژی معاملاتی شخصی را ایجاد و از آن در معاملات خود استفاده نمایید، نیاز است ارکان تشکیل دهنده آن را بدانید. این ارکان از ۵ بخش تشکیل شده که دانستن و اعمال مناسب هر کدام از این موارد مهم و حیاتی است.
    ۱) نخستین رکن، میزان ریسک‌پذیری است. بر اساس میزان ظرفیت پذیرش یک تریدر، باید مقدار ریسک قابل اعمال در معاملات را انتخاب کرد. بر مبنای این مقدار ریسک، استراتژی مورد نظر انتخاب می‌شود. به عنوان مثال در معاملات روزانه (Day Trading) ریسک معاملات منطقی و معقول است و در معاملات بلند مدت، ریسک معاملات اندک می‌باشد.
    ۲) مورد دوم، افق زمانی معامله‌گری یا بازه‌ای است که معامله‌گر قصد انجام معامله را دارد. این بازه زمانی به ۳ دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. پس از انتخاب این بازی، انتخاب تایم فریم معاملاتی نیز مهم است. به عنوان مثال در بازه زمانی بلند مدت، مبنای انتخاب و نمایش کندل‌ها روزانه، هفتگی و ماهانه است.
    ۳) روش تحلیل، عامل دیگری در انتخاب استراتژی معاملاتی است. روش تحلیل در بازار به انتخاب مناسب ابزار،‌ الگوها، عوامل مقایسه و … اطلاق می‌شود. به عنوان مثال یک تحلیلگر بر مبنای تکنیکال و بررسی الگوها و یک تحلیلگر بر مبنای تحلیل بنیادی و بررسی ساز و کار یک نماد، اقدام به معامله می‌کند.

    ادامه موارد ارکان تشکیل دهنده استراتژی معاملاتی

    4) برای اینکه از کارکرد مناسب یک استراتژی معاملاتی آگاه شویم، باید آن را بررسی کنیم. این بررسی باید در طول معامله انجام شود. بک تست و فوروارد تست، ابزارهایی می‌باشند که نتایج و عملکرد یک استراتژی را بررسی و نتیجه را به ما اعلام می‌کنند. لزوم آگاهی از کارکرد صحیح یک استراتژی بسیار مهم است؛ زیرا آینده و کسب سود یک تریدر در این مورد خلاصه می‌شود. بنابراین با بررسی و تحلیل این موضوع، حتما راندمان استراتژی خود را ارزیابی کنید.

    ۵) سرانجام مورد آخر، بازخوردی است که از نتیجه معاملات دریافت می‌کنید. در انتهای یک معامله، باید نتیجه را بررسی کنید. توصیه می‌کنیم از یک ژورنال یا دفتر مناسب معامله‌گری استفاده نمایید و به دقت تمام اطلاعات مهمی که در یک معامله استفاده می‌شود را یادداشت نمایید. با رصد دائمی این ژورنال می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و در معاملات بعد، استراتژی خود را ویرایش و آن را بهبود ببخشید.

    این ۵ عامل نقش کلیدی در تشکیل یک استراتژی معاملات کارا را ایفا می‌کنند. توصیه می‌کنیم با بررسی‌های فراوان، استراتژی مناسب خود را پیدا و آن را در معاملات اعمال کنید. قطعا پس از اعمال استراتژی شخصی ایده‌آل، می‌توانید در بازارهای مالی به بازدهی مناسب و معقول برسید.

    آیا دانستن کامل استراتژی‌های معاملاتی واجب است؟

    استراتژی معاملاتی یک تصمیم و برنامه شخصی است و برای هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. در واقع ممکن است استراتژی کارآمدی که برای یک تریدر استفاده می‌شود و به سوددهی مناسبی می‌رسد برای تریدر دیگر به ضرر منتهی شود. علت این موضوع نیز واضح است. استراتژی هر شخص باید متناسب با ویژگی‌های شخصی خود ایجاد شود و نمی‌توان از استراتژی شخص دیگری برای کسب بازدهی استفاده کرد.
    بنابراین دانستن تمام استراتژی‌ها واجب نمی‌باشد و تنها آگاهی از آن‌ها باعث می‌شود اطلاعات شخص در این زمینه افزایش پیدا کرده و در حصول استراتژی معاملاتی شخصی، قدرت بیشتری پیدا کند.

    جمع بندی نهایی

    استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی و به طور کل مباحث مالی، بسیار حائز اهمیت است. در واقع یکی از ابزارهایی که یک تریدر می‌تواند با دریافت آن قدرت خود را در بازار افزایش دهد، همین استراتژی است. معاملات بی برنامه در بازارهای مالی بسیار خطرناک است و ممکن است سرمایه شخص در این حالت نابود شود. بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که در این بازار بدون استراتژی وارد شوید. استراتژی‌های زیادی در بازارهای مالی وجود دارد که بر مبنای تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تحلیل تابلو و … وجود دارد. یک تریدر می‌تواند متناسب با ویژگی‌های شخصی و توانایی‌های خود اقدام به انتخاب یک مورد از آن‌ها کرده و این استراتژی را در معاملات و بازارهای مالی اعمال کند.
    پس از این امر او می‌تواند این استراتژی را تست و درصورت کارآمد بودن آن، اقدام به ادامه دادن و در صورت عدم کارایی آن، اقدام به ترمیم یا تعویض استراتژی خود نماید. در پایان امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. توصیه می‌کنیم سایر مقالات ما را مطالعه و اطلاعات خود را در بازارهای مالی افزایش دهید.

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
    خرید پله ای

    خرید پله ای: یک استراتژی ماندگار برای سرمایه گذاری در بیتکوین

    آنچه در این پست میخوانید در هر دوره از بول مارکت بیتکوین، سر و کله ی گروه جدیدی از اساتید…

    بیشتر بخوانید
    etf

    etf چیست؟

    آنچه در این پست میخوانید صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صندوق سرمایه گذاری قابل معامله…

    بیشتر بخوانید
    ترید ممنوع

    چرا در ماه دسامبر ترید کردن ممنوع است؟

    آنچه در این پست میخوانید تحلیل چارت قیمتی اوراق قرضه آمریکا: تأثیر مصرف پایان سال بر نقدینگی بازار:تحلیل چارت قیمتی…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.