بازارهای مالی

منظور از بازارهای مالی چیست؟

بازارهای مالی
آنچه در این پست میخوانید

    منظور از بازارهای مالی چیست؟

    منظور از بازارهای مالی نحوه خریدوفروش دارایی‌ها، سهام، شاخص‌ها، ارزها، کالاها و … توسط افراد حقیقی و حقوقی (افراد و شرکت‌ها) است.

    برای صدها سال مردم به معامله بازارهای مالی مشغول بوده‌اند. آن‌ها نتیجه یک نیاز عملی هستند تا به مردم برای خریدوفروش کارآمد کمک کنند و به شرکت‌هایی که به پول نیاز دارند برای افزایش سریع آن کمک کنند.

    در طی سال‌ها بازارها سریع‌تر و بزرگ‌تر شده‌اند و افراد بیشتری به نسبت قبل قادر هستند تا به آن‌ها دسترسی داشته باشند. زمانی بازارهای مالی متعلق به بانک‌های بزرگ، خانه‌های مالی و افراد بسیار ثروتمند بودند اما دیگر چنین نیستند.

    کلاس‌های دارایی:

    معامله گران جهانی می‌توانند به رنج قابل‌توجهی از بازارهای مختلف دسترسی داشته باشند. شما می‌توانید در بازارهای نامشخص مانند lean hogs، تغییرات در نرخ بهره و … معامله کنید. بااین‌وجود کلاس‌های دارایی بسیاری هستند که بیشتر معامله گران از آن‌ها استفاده می‌کنند:

    عوامل مؤثر بر بازار:

    هر دارایی فاکتورهای مختص به خود را دارد که بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد اما قیمت هر بازار پیش از هر چیز تحت تأثیر اصل مهم عرضه و تقاضا قرار دارد.

    تقاضا عبارت است از تعداد افرادی که سعی دارند یک بازار مالی را خریداری کنند. اگر تقاضا برای یک بازار پایین باشد ما عرضه زیاد باشد، قیمت کاهش خواهد یافت.

    اگر قیمت پس‌ازآن افزایش یابد (اما عرضه نه)، قیمت آن معمولاً افزایش خواهد یافت.

    عرضه:

    عرضه عبارت است از مقداری از بازار مالی که برای خرید موجود است. اگر بسیاری از افراد قصد خرید چیزی را داشته باشند اما عرضه محدود باشد، قیمت افزایش خواهد یافت.

    پس اگر عرضه افزایش یابد (اما تقاضا نه)، قیمت معمولاً کاهش خواهد یافت.

    تقاضا:

    تعداد افرادی که سعی می‌کنند یک بازار مالی را خریداری کنند تقاضا نام دارد. اگر تقاضا برای یک بازار پایین باشد اما عرضه بالا باشد، قیمت کاهش خواهد یافت.

    پس اگر تقاضا افزایش یابد، معمولاً قیمت افزایش خواهد یافت.

    بسیاری از چیزهای مختلف می‌توانند سبب نوسان عرضه برای یک دارایی مالی شوند. برای مثال ممکن است یک سهام‌دار بزرگ در یک کسب‌وکار تصمیم به فروش سهام خود بگیرد، در این صورت سیلی از سهام در بازار جاری می‌شوند و قیمت آن‌ها کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر عرضه نفت به شرکت‌ها، مؤسسات و کشورهای بسیاری در سراسر دنیا بستگی دارد.

    در مورد تقاضا فاکتورهای مهمی که باید مدنظر قرار داد به شرح زیر هستند:

    معامله گران بازارهای مالی:

    افراد و شرکت‌های بسیاری هستند که بازارهای مالی را خرید یا فروش می‌کنند.(آشنایی با سبک های مختلف معامله گری)

    سرمایه‌گذاران نهادی:

    صندوق‌های بازنشستگی، مدیران دارایی و تأمین‌کنندگان صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل به‌منظور کسب سود برای خود و مشتریانشان در بازارهای مالی مشارکت دارند.

    بروکرها:

    بروکرها معاملات را به‌جای مشتریان خود انجام می‌دهند که معمولاً سرمایه‌گذاران خرد و معامله گران هستند.

    بانک‌ها:

    بانک‌ها اغلب برای دیگر شرکت‌ها از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکردی مشابه بروکرها دارند. بااین‌وجود برخی از بانک‌ها نیز برای خود در بازارها شرکت می‌کنند.

    سرمایه‌گذاران خرد:

    سرمایه‌گذاران و معامله گران روزانه می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خرید سهام یا معامله فعال در بازارها از طریق spread bets و CFD ها در بازارهای مالی مشارکت دارند.

    مقایسه گاوها (Bulls) و خرس‌ها (Bears)

    اغلب می‌توان مشاهده کرد که بازارهای مالی محلی برای مقابله گاوها و خرس‌ها هستند. گاوها شرکت‌کنندگان بازاری هستند که رویکردی مثبت به یک دارایی دارند. خرس‌ها برعکس هستند و باور دارند که قیمت یک دارایی بیش‌ازاندازه تعیین‌شده است.

    وقتی تعداد گاوها در یک بازار از خرس‌ها بیشتر باشد، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا خرید انجام دهند؛ بنابراین تقاضا بالا است و ممکن است از عرضه پیشی بگیرد. این موضوع سبب می‌شود تا یک بازار صعودی شکل گیرد که در آن قیمت‌ها با سقف‌های جدیدی می‌رسند.

    از سوی دیگر زمانی که تعداد خرس‌ها از گاوها بیشتر باشد، افراد بیشتری در تلاش برای فروش هستند. این موضوع سبب کاهش تقاضا و افزایش عرضه می‌شود و بازاری نزولی شکل می‌گیرد که قیمت‌ها در آن کاهشی هستند.

    بازارهای مالی

    نوسانات چه هستند؟

    منظور از نوسانات میزان تغییر قیمت یک دارایی به سمت بالا یا پایین در طی یک دوره مشخص است. خرس‌ها و گاوها به‌ندرت کنترل کامل بر بازار دارند. در عوض قیمت آن به‌صورت یک گروه نوسان خواهد داشت و مورد دیگری شروع می‌شود.

    به نمودارهای قیمت بازار مختلف نگاه کنید تا نوسانات را به‌صورت عملی مشاهده کنید. در بازارهای با نوسان بالا حرکت‌های مهمی را مشاهده می‌کنید که فرصت‌های کسب سود بسیاری را ایجاد می‌کنند اما ریسک زیادی نیز با خود دارند. معامله‌گرانی که بسیار ریسک‌پذیر هستند به دنبال دارایی‌های پر نوسان هستند درحالی‌که معامله گران ریسک گریز تر در بازارهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که تغییرات قیمت بسیاری در آن‌ها دیده می‌شود.

    نقدینگی چیست؟

    منظور از نقدینگی سهولت خرید یا فروش در یک بازار مالی را گویند. اگر یک دارایی خریداران و فروشندگان بالقوه زیادی را در طی یک زمان مشخص دارد، بسیار نقد شونده است و باید بتوانید بدون تأثیرگذاری زیاد بر قیمت آن، آن را به‌آسانی معامله کنید.

    از سوی دیگر اگر خریداران و فروشندگان اندک باشند، برای یافتن یک معامله مناسب باید تلاش کنید.

    نقدینگی یک فاکتور مهم در بازارهای مالی است که سبب حرکت سریع‌تر معامله گران و رقابتی نگه‌داشتن قیمت‌ها می‌شود. بازارهای کمتر نقد شونده معمولاً درک می‌شوند تا از بازارهای نقد شوند تر ریسک‌پذیرتر شوند

    درخواست مشاوره 

    اگر دوست دارید به سوالات شما درباره دوره‌های حضوری آموزش ارزدیجیتال تلفنی پاسخ بدهیم، فرم زیر را پر کنید.‌

    "*" indicates required fields

    لطفا زبان کیبورد خود را به انگلیسی تغییر دهید.

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
    ترید با گوشی

    آموزش ترید با گوشی اندروید و آی‌اواس

    آنچه در این پست میخوانید ترید با گوشی:اگر معامله‌گر روزانه باشید، حتما از استرس و فشار ناشی از دور بودن…

    بیشتر بخوانید
    استراتژی

    استراتژی چیست؟

    آنچه در این پست میخوانید استراتژی چیست؟ آیا هر معامله‌گر باید استراتژی داشته باشد؟ اهمیت استراتژی معاملاتی انواع برنامه‌های معاملاتی…

    بیشتر بخوانید
    آشنایی با ارزهای دیجیتال جدید

    آشنایی با ارزهای دیجیتال جدید

    آنچه در این پست میخوانید چگونه ارزهای دیجیتال جدید را پیدا کنیم؟آموزش ارزدیجیتال بهترین و آینده دارترین ارزهای جدید دیجیتال…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.