ارزدیجیتال دوج کوین چیست؟

ارزدیجیتال دوج کوین چیست؟

آشنایی با دوج کوین

ارزدیجیتال دوج کوین چیست؟

دنیای رمز ارزها دنیای بسیار پیچیده ای است که کمتر کسی می تواند آینده آن را دقیقاً درست پیش‌بینی کند. تا چند سال گذشته باور اینکه رمز ارزها بتوانند جایگزین پول فیزیکی بشوند شاید غیر ممکن به نظر می رسید. اما در یک دهه گذشته و با رشد سریع شبکه های اجتماعی، این امر به یک احتمال قوی تبدیل شده است. در بین رمز ارزهای شناخته شده ی فعلی، دوج کوین یکی از هیجانی ترین و پر جستجو ترین انواع ارز غیر فیزیکی بوده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این رمز ارز بپردازیم.

آشنایی با دوج کوین
دوج کوین، ارزی با پتانسیل رشد بالا

دوج کوین چیست؟

دوج کوین با نماد اختصاری DOGE یکی از ده رمز ارز برتر فعلی می باشد. ارزش بازار دوج کوین در حال حاضر حدودا ۱۱.۳۳ میلیارد دلار است که برابر با 1 درصد از کل سهم بازار است. آلت کوین دوج کوین ابتدا در سال 2013 و برگرفته از یک شوخی ابداع شد. در آن زمان کسی فکر نمیکرد بتوان این ارز طعنه برانگیز را جدی گرفت. بعدتر این ارز که پشتوانه تقریبا خوبی داشت مورد توجه ایلان ماسک قرار گرفت. حمایت ایلان ماسک از DOGE باعث شد تا ارزش این آلت کوین به شدت بالا برود.

خالق دوج کوین جکسون پالمر، مدیر محصول دفتر کمپانی Adobe در سیدنی بود. هدف او از ایجاد این ارز طعنه به اقرار آمیز بودن بازار رمز ارزها به خصوص بیت کوین در آن زمان بود. شاید پالمر هیچگاه تصور نمی کرد که بازار رمز ارزها به خصوص دوج کوین تا این حد پیشرفت کند و مورد توجه عموم قرار بگیرد. اما پس از آنکه این ارز محبوبیت به سزایی در بین مردم به دست آورد او دامنه ی dogecoin.com را خریداری کرده و با دو نفر از مهندسان نرم‌افزار کمپانی IBM جهت رشد این ارز همکاری خود را آغاز نمود.

دوج کوین در ابتدا از یک فناوری ساده و بر اساس لاکی‌کوین Luckycoin، که خود فورکی از لایت‌کوین بود به عنوان پاداشی برای استخراج ماینر ها استفاده می کرد. اما پس از همکاری پالمر با مهندسان IBM، در حال حاضر این ارز از فناوری اثبات کار (PoW) لایت کوین برای رمزنگاری تراکنش‌ها استفاده می کند. با وجود آنکه این ارز از فناوری مرتبط با لایت کوین استفاده می کند اما تفاوت های بسیاری با آن دارد. به طور مثال زمان ساخت هر بلوک دوج کوین 1 دقیقه است در حالیکه برای ساخت هر بلوک لایت کوین 2.5 دقیقه وقت صرف می شود.

پالمر پس از آن اقدام به عرضه ی این ارز در بازارهای جهانی کرد. سگ شیبا که اغلب در میم های کارتونی از آن استفاده می شد؛ نماد این ارز می باشد که نشان دهنده ی تاریخچه ی ایجاد دوج کوین می باشد. همچنین نام دوج نیز اصطلاحی به معنای شانس آوردن است. اکثر فعالان این حوزه، این ارز را نسخه ی سرگرم کننده ی بیت کوین می دانند. اما نمی توان از پتانسیل رشد بالای این ارز دیجیتال چشم پوشی کرد.

تاریخچه دوج کوین
تاریخچه دوج کوین

میزان رشد دوج کوین

دوج کوین در زمان ارائه ی اولیه در سال 2013 تنها ۰٫۰۰۰۲۶ دلار ارزش داشت. پس از ارائه ی دوج کوین این ارز سریعا مورد توجه عموم قرار گرفت و تنها در دو هفته حدود 300 درصد رشد قیمت داشت. این رشد قیمت در تمامی بازار رمز ارزها بسیار کم نظیر است. روند صعودی رشد دوج کوین تا سال 2017 همچنان ادامه داشت و در اوایل سال 2017 ارزش آن به ۰٫۰۱۷  رسید.

با وجود آنکه این روند صعودی بسیار خاص بود اما در برابر قیمت رمز های دیجیتال اصلی مانند بیت کوین، سهم بازار دوج کوین بسیار ناچیز بود. اما در سال 2021 اتفاقات خاصی باعث شد تا این ارز به جایگاه فعلی خود در بازار برسد. در سال 2021 افراد مشهور بسیاری مانند ایلان ماسک، اسنوپ داگ، مارک کیوبن و… از این رمز ارز حمایت کرده و اقدام به خرید مبالغ بالایی از این ارز کردند. همین موضوع باعث شد تا متقاضیان بازار به صورت هیجانی اقدام به خرید این ارز بنمایند. از همین رو در مدت بسیار کوتاهی قیمت دوج کوین با رشد بی سابقه ای رو به رو شد.

آشنایی با دوج کوین
حمایت ایلان ماسک از DOGE

در آن سال قیمت دوج کوین به بالاترین حد خود یعنی ۰٫۷۳ رسید. اما این افزایش قیمت موقتی بود و پس از فروکش کردن هیجان بازار قیمت DOGE نزدیک به 90 درصد کاهش یافت. یک سال بعد، در سال 2022 قیمت دوج کوین مجددا نزدیک به 57 درصد افزایش داشت. اما پس از مدتی این رشد نیز متوقف شده و قیمت این ارز تا اندازه فعلی کاهش یافت.

آیا می توان به آینده ی DOGE اطمینان داشت؟

این سوال مهم ترین سوالی است که برای اکثر افراد فعال در این حوزه مطرح می شود. در وهله ی اول باید گفت که حمایت هایی که توسط نهنگ ها از دوج کوین می شود یک پشتوانه ی بزرگ برای این رمز ارز است. شرکت های بزرگ و معتبری مانند شرکت خودرو سازی تسلا درگاه های پرداخت دوج کوین را در سایت های خود قرار داده اند. همین موضوع از اصلی ترین دلایلی است که می توان به آینده ی DOGE امید داشت.

همچنین نکته ی بسیار مهم این جاست که بازار رمز ارزها با وجود وسوسه برانگیز بودن بسیار خطرناک است. برای کسب سود در این بازار باید حتما با اصول کار آن آشنایی کامل داشت. تحلیل بازار از لحاظ تکنیکی و پیش از خرید هر ارزی به خصوص دوج کوین بسیار مهم است. همچنین در زمان هایی که بازار هیجانی می شود، می توان به سود بالایی از این ارز رسید اما باید تحلیل ها و ریسک های ترید کردن در این زمان را نیز بلد بود. بنابر آنچه گفته شد، پیش از اقدام به خرید دوج کوین حتما به دنبال آموزش ارز دیجیتال از منابع معتبر باشید.

عملکرد دوج کوین در سال های گذشته بسیار مورد قبول بوده است. اما باید توجه کرد که گذشته ی یک ارز نمی تواند تائیدیه دقیقی برای آینده آن باشد. با این وجود تحلیلگران این حوزه معتقدند که دوج کوین تا سال 2030 به قیمت 1.86 دلار نیز خواهد رسید. بنابراین می توان گفت DOGE یکی از بهترین رمز ارزها برای هولد کردن است.

چگونه می توان این ارز را استخراج کرد؟

دوج کوین را می توان به صورت فردی، گروهی و ابری استخراج کرد. برای سوددهی بالاتر بهتر است از روش گروهی و دستگاه های ماینر با هش ریت بالا استفاده کنید. DOGE را می توان با CPU های عادی نیز استخراج کرد اما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه بهتر است از یک یا چند  GPU قوی استفاده کرد.

استخراج
دوج کوین قابل خرید و یا استخراج است.

با وجود آنکه دوج کوین نیز مانند بیت کوین از فناوری اثبات کار استفاده می کند اما در استخراج مقداری متفاوت است و از فناوری Scrypt  استفاده می کند. برای استخراج این ارز شما نیاز به داشتن سخت افزار مناسب، نرم افزارهای لازم و همچنین یک کیف پول معتبر دارید. اکثر کیف پول پول های رایج از این ارز پشتیبانی می کنند. از جمله ی بهترین کیف پول های معتبر غیر فیزیکی برای ذخیره سازی دوج کوین می توان به اتمیک والت و تراست ولت اشاره کرد.

تفاوت های دوج کوین و بیت کوین

با توجه به آنکه هدف اولیه از ابداع این رمز ارز قرار گرفتن در مقابل بیت کوین بود، می توان موارد زیر را از جمله تفاوت های این دو ارز دانست:

  • استفاده از فناوری Scrypt که در مقابل تابع SHA256 می باشد و باعث کاهش مصرف برق می شود.
  • بلوک زنی در یک دقیقه
  • عرضه بدون سقف
  • امکان استخراج با دستگاه های ساده به صورت فردی

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
ترید با گوشی

آموزش ترید با گوشی اندروید و آی‌اواس

آنچه در این پست میخوانید ترید با گوشی:اگر معامله‌گر روزانه باشید، حتما از استرس و فشار ناشی از دور بودن…

بیشتر بخوانید
استراتژی

استراتژی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید استراتژی چیست؟آیا هر معامله‌گر باید استراتژی داشته باشد؟اهمیت استراتژی معاملاتیانواع برنامه‌های معاملاتیادامه موارد استراتژی‌های معاملاتیجمع…

بیشتر بخوانید
بازارهای مالی

منظور از بازارهای مالی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید منظور از بازارهای مالی چیست؟ منظور از بازارهای مالی نحوه خریدوفروش دارایی‌ها، سهام، شاخص‌ها، ارزها،…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.