الگوی ادامه‌ دهنده چیست؟

الگوی ادامه دهنده

الگوی ادامه دهنده

الگوی ادامه‌دهنده چیست؟

در یک الگوی ادامه دهنده، قیمت در همان جهت پیش از تشکیل الگو به حرکت خود ادامه خواهد داد. الگوهای ادامه‌دهنده متعددی وجود دارند که تحلیلگران تکنیکال با استفاده از آن‌ها همسویی حرکت قیمت و روند را اعلام می‌کنند. مثلث، پرچم، قلاب و مستطیل ازجمله الگوهای ادامه‌دهنده هستند.

درک الگوی ادامه‌دهنده:

علت نام‌گذاری این الگو این است که روند پس از تشکیل الگو با فرض درست بودن پرایس اکشن، همچنان تمایل به ادامه دادن مسیر دارد. بااین‌وجود، همه الگوهای ادامه‌دهنده سبب ادامه روند نمی‌شوند. برای مثال قیمت می‌تواند پس از تشکیل مثلث یا قلاب جهت روند را معکوس کند.

الگوهای ادامه‌دهنده زمانی که روند واردشده به الگو قوی باشد قابل‌اطمینان‌ترین هستند و در مقایسه با امواج روند ساز بسیار کوچک هستند. برای مثال قیمت بسیار بالا می‌رود، یک الگوی مثلث کوچک تشکیل می‌دهد، از بالای الگو عبور می‌کند و سپس همچنان به سمت بالا به حرکت خود ادامه می‌دهد.

علائم هشدار برای یک الگوی ضعیف:

اگر الگوی ادامه‌دهنده به بزرگی امواج روند ساز پیش از خود باشد، نشانه‌ای از نوسانات بیشتر، عدم اطمینان به جهت روند و تحرکات بیشتر مخالف روند است که همگی هشدارهایی برای روند در نظر گرفته می‌شوند.

موضوع دیگری که باید درباره آن بدانید امواج کوچک روند سازی هستند که پیش از تشکیل الگو وجود دارند. اگر قیمت افزایش یابد، یک الگوی ادامه‌دهنده تشکیل می‌شود. این امواج کوچک تأثیر کمتری از امواج بزرگ دارند و کمتر قابل‌اعتماد هستند.

مورد دوم نشانگر خرید بیشتر است و مورد اول نشان‌دهنده این است که خریداران در مورد افزایش قیمت دچار تردید هستند.

رایج‌ترین روش معاملاتی با استفاده از الگوی ادامه‌دهنده این است که وقتی الگو تشکیل شد، خطوط روند اطراف الگو را رسم کنیم و زمانی که قیمت از الگو در جهت روند خارج شد، وارد معامله شویم.

بیشتر بخوانید:آموزش پرایس اکشن

انواع الگوهای ادامه‌دهنده:

بعضی از الگوهای ادامه‌دهنده رایج شامل مثلث، قلاب، پرچم و مستطیل می‌شوند. در زیر هر یک از این الگوها توضیح داده‌شده‌اند.

الگوی مثلث

مثلث زمانی تشکیل می‌شود که پرایس اکشن شاخص یک سهم کاهش بیشتری می‌یابد. سه نوع مثلث وجود دارد: صعودی، نزولی و متقارن.

یک مثلث صعودی درنتیجه کف‌های بالاتر ایجاد می‌شود که بااتصال به یکدیگر یک خط صعودی را تشکیل می‌دهند. سقف‌های بالاتر نیز همگی به سطح مشابهی می‌رسند و بااتصال به یکدیگر یک خط روند افقی را تشکیل می‌دهند.

در یک مثلث نزولی، سقف‌های بالاتر کاهش می‌یابند و پس از اتصال به یکدیگر یک خط روند نزولی را تشکیل می‌دهند. کف‌ها نیز به سطح مشابهی می‌رسند و پس از اتصال به یکدیگر یک خط روند افقی را تشکیل می‌دهند.

یک مثلث متقارن سقف‌های پایین‌تر و کف‌های بالاتر دارد و خط روند نزولی و صعودی به وجود می‌آورد که یکدیگر را پوشش می‌دهند.

برای ترسیم یک مثلث به حداقل دو سقف و دو کف نیاز است تا خط روند موردنیاز را بتوان ایجاد کرد. گاهی پیش از شکست، یک کف یا سقف سوم یا چهارم نیز معمول است.

قلاب (Pennants):

قلاب‌ها شکلی از مثلث هستند اما بسیار کوچک‌تر. درحالی‌که نوسان قیمت‌ها سبب تشکیل کف و سقف قیمت در مثلث‌ها می‌شود، یک قلاب اغلب به‌عنوان محدوده کوچک قیمت ظاهر می‌شود که باگذشت زمان حتی کوچک‌تر نیز می‌شود. پیش از قلاب افزایش یا کاهش شدید قیمت صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده این است که در فعالیت بازار پیش از شکست دوباره وقفه‌ای ایجادشده است.

پرچم (Flags):

پرچم بسیار شبیه به قلاب است. پرچم‌ها پس از افزایش یا کاهش شدید قیمت یک محدوده کوچک معاملاتی تشکیل می‌دهند. تفاوت اینجا است که پرچم‌ها بین خطوط موازی حرکت می‌کنند چه صعودی، چه نزولی و چه مستقیم درحالی‌که قلاب شکل مثلثی دارد.

مستطیل‌ها (Rectangles)

مستطیل الگوی ادامه‌دهنده رایجی است که توقفی را درروند قیمت نشان می‌دهد درحالی‌که پرایس اکشن مستقیم حرکت می‌کند. پرایس اکشن میان سطوح افقی حمایت و مقاومت حرکت می‌کند.

معامله با کمک الگوی ادامه‌دهنده :

معامله با کمک الگوی ادامه‌دهنده در چند مرحله انجام می‌شود.

گام اول تشخیص جهت اولیه روند است. برای مثال آیا پیش از تشکیل الگوی مثلث قیمت صعودی یا نزولی بوده است؟

گام بعدی تشخیص الگوی ادامه‌دهنده و یافتن نقطه شکست است. بعضی از معامله گران تنها در صورتی معامله انجام می‌دهند که شکست در جهت روند صورت گیرد. برای مثال اگر روند اولیه صعودی است، درصورتی‌که قیمت از الگو خارج‌شده و بالا برود، معامله گران خرید انجام می‌دهند. دیگر معامله گران معامله را حتی درصورتی‌که در جهت عکس روند به‌پیش رود، در جهت شکست انجام می‌دهند. این معامله‌ها معامله‌های با مشکل کمتر هستند اما در صورت معکوس شدن جهت روند باید بسته شوند.

زمانی که یک شکست روی می‌دهد، معامله در جهت آن شکست انجام می‌شود. برای مثال اگر قیمت در بالای قلاب بشکند، درست در پایین این قلاب حد ضرر قرار داده می‌شود.

سفارش حد ضرر بیرون الگو و در سمت مخالف شکست قرار داده می‌شود.

تعیین سود هدف:

سود هدف را می‌توان بر اساس ارتفاع الگوی ادامه‌دهنده تعیین کرد. برای مثال، اگر ارتفاع مستطیل 2 دلار باشد (قیمت سطح مقاومت منهای قیمت سطح حمایت) و قیمت کاهش یابد، قیمت هدف برآورد شده برابر است با قیمت سطح حمایت منهای 2 دلار. اگر قیمت افزایش یابد، 2 دلار را به قیمت سطح مقاومت اضافه کنید. برای مثلث نیز به همین شکل است. ارتفاع مثلث را از نقطه شکست درصورتی‌که قیمت افزایش یابد اضافه کنید و اگر قیمت کاهش یافت ارتفاع مثلث را از نقطه شکست کم کنید.

در مورد پرچم‌ها و قلاب‌ها، موج قیمتی که سبب تشکیل الگو می‌شود را اندازه‌گیری کنید. اگر قیمت افزایش یافت، نتیجه اندازه‌گیری را به پایین پرچم/قلاب اضافه کنید تا به سود هدف افزایشی دست‌یابید. اگر قیمت کاهش یابد، نتیجه اندازه‌گیری را از بالای پرچم/ قلاب کم کنید.

ایراد اصلی که می‌توان به الگوهای ادامه‌دهنده معاملاتی و الگوهای نمودار گرفت، شکست‌های اشتباه است. یک شکست اشتباه زمانی روی می‌دهد که قیمت به خارج از الگو حرکت می‌کند و پس‌ازآن به داخل الگو یا خارج از سمت دیگر الگو بازمی‌گردد. به همین دلیل است که حد ضررها برای کنترل ریسک به کار می‌روند.

هنگام معامله با کمک الگوی ادامه‌دهنده، قدرت حرکت قیمت را پیش از تشکیل الگو در نظر بگیرید. حرکت‌های قوی نسبت به تشکیل الگو پس از یک حرکت ضعیف یا در طی معاملات پر نوسان، قابل‌اطمینان‌تر هستند. الگوی ادامه‌دهنده باید بخش نسبتاً کوچکی از موج پیشین روند ساز باشد. هرچه الگو نسبت به موجی که قبل از آن قرار دارد بزرگ‌تر باشد، کمتر قابل‌اعتماد است. ممکن است هنوز به‌عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده عمل کند اما نوسان زیاد و حرکت زیاد در جهت مخالف روند علامت هشداری است.

بسیاری از معامله گران زمانی که قیمت از الگوی ادامه‌دهنده خارج می‌شود به دنبال افزایش حجم هستند. اگر به هنگام شکست، حجم کوچک باشد، احتمال زیادی وجود دارد که شکست به‌درستی انجام نشود.

مثال الگوی ادامه‌دهنده در بازار بورس

نمودار مربوط به شاخص آمازون (AMZN) سه الگوی پرچم / قلاب را نشان می‌دهد. اولی قلاب است و دوتای بعدی پرچم هستند.

دو الگوی اول روش اندازه‌گیری الگوی سوم را همراه با سود هدف برآورد شده نشان می‌دهند. سود هدف تنها یک تخمین است و به این معنی نیست که قیمت به آن سطح خواهد رسید یا اینکه به آن سطح می‌رسد و جلوتر نمی‌رود.

مثال سوم نقطه شکست را نشان می‌دهد که در این موقعیت سیگنالی برای خرید است. جهت سیگنال خرید همسو با روند صعودی اخیر است.

الگوی ادامه دهنده

اگر شکست در جهت صعودی باشد، در زیر کف الگو یک حد ضرر قرار داده می‌شود.

ارتفاع موج در الگو اندازه‌گیری می‌شود و سپس به پایین الگو اضافه می‌شود تا سود هدف مشخص کند. این سود هدف برآورد شده است و می‌تواند برای تعیین تعداد ریسک/ریوارد های یک معامله مفید باشد. همچنین شاید معامله از یک حد ضرر متحرک به هنگام شکست استفاده کند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
hold

چگونه با هولد کردن ارزهای دیجیتال خود را افزایش دهید؟

آنچه در این پست میخوانید هولد کردن یک از مطمئن ترین و آسان ترین روش‌های افزایش ارزهای دیجیتال شماست. تنها…

بیشتر بخوانید
ترید با گوشی

آموزش ترید با گوشی اندروید و آی‌اواس

آنچه در این پست میخوانید ترید با گوشی:اگر معامله‌گر روزانه باشید، حتما از استرس و فشار ناشی از دور بودن…

بیشتر بخوانید
استراتژی

استراتژی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید استراتژی چیست؟آیا هر معامله‌گر باید استراتژی داشته باشد؟اهمیت استراتژی معاملاتیانواع برنامه‌های معاملاتیادامه موارد استراتژی‌های معاملاتیجمع…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.