کاربرد بلاکچین

کاربرد بلاکچین

کاربرد بلاکچین

در ابتدا قبل از هر چیز قصد داریم به بررسی این موضوع مهم بپردازیم که بلاک چین چیست و تعریف مختصر و مفیدی از آن ارائه دهیم. لازم به ذکر است بگوییم که هر کدام از این بلاک ها شامل یک سری اطلاعات مانند اطلاعات تراکنش ها در شبکه هستند. در واقع کاربران شبکه این اطلاعات را تایید کرده و خودشان به شبکه اضافه کرده اند. برای متصل کردن بلاک ها به یکدیگر از توابع ریاضی همچون توابع هش استفاده می شود. این ساختار به گونه ای است که اگر اطلاعات یک بلاک دچار تغییر شود بر روی تمامی بلاک های بعد از آن تاثیر می گذارد. چگونگی تایید اطلاعات تراکنش ها و هم‌چنین افزودن آن ها به بلاک از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

به عبارتی دیگر بلاک چین یک سیستم غیر متمرکز به شمار می آید که اداره آن بر عهده هیچ نهاد واسطه ای قرار ندارد. در این سیستم تایید امکان پذیر بودن یک تراکنش در شبکه توسط تمامی اعضا صورت می‌گیرد. استفاده از یک الگوریتم در افزودن تراکنش ها نیز برای توافق میان تمامی اعضا است. بلاک چین در واقع یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش به شمار می‌آید. در این سیستم تمامی اطلاعات ذخیره شده بر روی آن در میان تمامی اعضای آن شبکه اشتراک گذاری می‌شود. استفاده کردن از رمزنگاری و توزیع داده ها باعث می‌شود که جلوی دستکاری اطلاعات ثبت شده، حذف و هک آن ها نیز گرفته شود که این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در واقع هدف اساسی از استفاده از رمزنگاری در بستر بلاک چین این است که در تبادلات و خرید و فروش رمز ارز های دیجیتال امنیت ایجاد شود.

بلاکچین چیست؟
بلاکچین چیست؟

ساختار بلاکچین به چه صورت است؟

در سال‌های گذشته محققان به دنبال ابزاری بودند که از آن برای ثبت دیجیتال اسناد استفاده کنند. همچنین و امکان ایجاد تغییر در این اسناد توسط افراد وجود نداشته باشد. قابل ذکر است بگوییم که اصطلاح بلاک چین برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی تعریف شد. در سال ۲۰۰۸ نیز فردی به نام ناکاموتو اولین رمز ارز دیجیتال را با عنوان بیت کوین ایجاد کرد. بیت کوین از جمله رمز ارزهایی به شمار می‌آید که پایه و اساس فناوری آن مبتنی بر بلاک چین است. اگر بخواهیم به طور خلاصه به ویژگی های اساسی این فناوری اشاره نماییم می‌توانیم امنیت، مقیاس‌پذیری و غیر متمرکز سازی آن را نام ببریم. به کمک این روش کارایی امور بهتر می‌شود و به عبارتی صرفه‌جویی در هزینه‌ها صورت می‌گیرد که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بلاک چین به عنوان زنجیره‌ای از بلاک ها شناخته می شود که شامل اطلاعات خاص و منحصر به فردی هستند و امنیت و ایمنی آن ها نیز بسیار بالا است. همانطور که در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره کردیم بلاک چین از بلوک های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام شامل قسمت های دیجیتالی اطلاعات هستند. این سه بخش شامل اطلاعات مربوط به تراکنش های شما، اطلاعات شرکت کنندگان در معاملات و اطلاعات متمایز هر بلوک با دیگر بلوک ها هستند. در قسمت زیر در مورد هر کدام از این سه بخش توضیحاتی را در اختیارتان قرار داده ایم.

در ابتدا باید بگویم که اطلاعات مربوط به تراکنش های شما از مواردی همچون زمان، تاریخ و مبلغ آخرین خرید بیت کوین شما تشکیل شده است. قسمت دوم اطلاعات شرکت‌کنندگان در معاملات هستند. در این بخش به جای استفاده از نام واقعی از امضای دیجیتال استفاده می شود که با کمک آن می توانید خرید خود را ثبت نمایید.

ساختار بلاکچین
ساختار بلاکچین به چه صورت است؟

بلاک چین چه کاربردهایی دارد؟ و از آن در چه زمینه هایی استفاده میشود؟

در این قسمت قصد داریم به کاربردهای مختلف و مهم بلاک چین اشاره کنیم. بلاکچین این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند که بتوانند اطلاعات را بدون هیچ گونه تغییر و به صورت دائمی ثبت نمایند. توزیع این فناوری روی تمامی کامپیوتر ها که به شبکه وصل هستند یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و مهم این بلاک چین است. اگر بخواهیم به یک مورد از موفق ترین و مهمترین کاربرد بلاکچین اشاره می کنیم می توانیم ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز و بیت کوین را نام ببریم. کاربرد اصلی در بیت کوین از بین بردن دوباره خرج کردن پول و برگشت تراکنش‌ها است. علاوه بر آن استفاده از این فناوری در بیت کوین باعث می‌شود که امکان هیچ گونه تقلبی وجود نداشته باشد.

کاربرد بلاک چین تنها به حوزه ارزهای دیجیتال اختصاص ندارد. از این فناوری می توان در فضا هایی که برای از بین بردن داده و یا ذخیره آن به اعتماد نیاز دارید استفاده کنید. یکی دیگر از کاربردهای بلاک چین استفاده از آن در انتخابات الکترونیکی و بدون تقلب است. در واقع استفاده از این فناوری در این زمینه باعث می شود که امکان وقوع هرگونه تقلب تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند و دیگر نیازی به نیروهای انسانی نباشد.

در زنجیره تامین و حمل و نقل نیز امکان استفاده از این فناوری جدید وجود دارد. شرکت های تولید کننده و یا کارخانه های مختلف می‌توانند بر روی پایگاه داده اطلاعاتی را در مورد حمل و نقل و کالای مورد نظر ثبت نمایند.  با این کار اعتماد مشتری نیز بیشتر می‌شود. این فناوری در یک سیستم نوعی حاکمیت ایجاد می‌کند و افراد می‌توانند در جلو بردن آن سیستم نقش داشته باشند. بلاک چین در زمینه تبدیل دارایی افراد به توکن های دیجیتال نیز کاربرد دارد. به کمک آن می‌توان این دارایی ها را به صورت یک دارایی قابل انتقال عرضه نمود.

بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟
کاربرد و زمینه های استفاده از بلاکچین کدام است؟

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

با پرداختن به تراکنش های بیت کوین می توانیم درک بهتر و کامل تری از کارکرد بلاک چین داشته باشیم. در بلاک چین هرگونه تراکنشی که با این ارز دیجیتال صورت می گیرد با جزئیات و اطلاعات کامل ذخیره می شود. در این میان اگر کاربری سعی کند که بیش از دوبار یک بیت کوین را مورد معامله قرار دهد جلوی او گرفته می‌شود و چنین اجازه‌ای به او داده نمی شود. زمانی که داده های جدید در هر بلوک ذخیره می‌شوند این بلوک‌ها به بلاک چین افزوده می شوند و بدین ترتیب زنجیره ای ایجاد می گردد که از چند بلوک به هم متصل شده تشکیل شده است. در فرایند اضافه شدن یک بلاک به بلاکچین اتفاقاتی صورت می‌گیرد که شامل موارد زیر است.

۱) در ابتدا باید یک معامله انجام شود.

۲) بعد از اینکه فرآیند خرید انجام شد معامله شما باید مورد تایید شبکه رایانه ها که مجموعه ای بیش از هزاران رایانه است قرار گیرد.

۳) بعد از اینکه درستی معامله‌ شما مورد تایید قرار گرفت باید اطلاعات مورد نظر در یک بلوک اختصاصی ثبت گردد.

۴) آخرین اتفاق این است که به هر بلوک یک کد یا هش تعلق گیرد. در واقع زمانی که همه معاملات یک بلوک تایید می‌شود یک کد شناسایی خاص که هش نام دارد به آن بلوک تعلق می‌گیرد. با این کار آن بلوک دارای هش اختصاصی می شود و فرآیند اضافه شدن آن به بلاک چین صورت می گیرد. بنابراین اگر در مورد ارز دیجیتال و بلاک چین اطلاعات کافی ندارید بهتر است هرچه زودتر در زمینه آموزش ارز دیجیتال و یادگیری این بازار اقدام کنید تا از آینده عقب نمانید.

بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
ترید با گوشی

آموزش ترید با گوشی اندروید و آی‌اواس

آنچه در این پست میخوانید ترید با گوشی:اگر معامله‌گر روزانه باشید، حتما از استرس و فشار ناشی از دور بودن…

بیشتر بخوانید
استراتژی

استراتژی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید استراتژی چیست؟آیا هر معامله‌گر باید استراتژی داشته باشد؟اهمیت استراتژی معاملاتیانواع برنامه‌های معاملاتیادامه موارد استراتژی‌های معاملاتیجمع…

بیشتر بخوانید
بازارهای مالی

منظور از بازارهای مالی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید منظور از بازارهای مالی چیست؟ منظور از بازارهای مالی نحوه خریدوفروش دارایی‌ها، سهام، شاخص‌ها، ارزها،…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.