بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟ تاریخچه ی بیت کوین

بیت کوین چیست؟

تا این لحظه به احتمال زیاد سر و صدای بیت کوین به گوش شما نیز رسیده است. ارز دیجیتالی که به سرعت جای خود را در بازار امروز باز کرده و انتظار می رود بیش از این نیز پیش برود. اگر چند و چون این ارز دیجیتال، تاریخچه و آینده آن توجه شما را به خود جلب کرده است، در یکی دیگر از مجموعه مقالات ما، همراه ما باشید تا پاسخ این سوالات را بازگو کنیم.

بیت کوین چیست؟

به زبان ساده بیتکوین یک ارز دیجیتال یا پول مجازی است که بر روی یک شبکه بدون نیاز به مرجع مرکزی مشخص عمل می کند. این پول مجازی قابلیت هایی بیشتر از پول واقعی دارد. ارز دیجیتال مذکور تراکنش های سریع، امن و مقرون به صرفه را ممکن می سازد. از دیگر قابلیت های بیت کوین این است که می توانید آن را توسط سخت افزارها استخراج کرده و پول دیجیتال به دست آورید.

هدف از پیدایش بیت کوین، پیدایش پولی بر بستر بلاک چین است که هیچ سازمانی آن را زیر نظر ندارد. در واقع به کمک آن می توانیم به جای اعتماد به سازمان ها یا دولت ها به عنوان مراکز کنترلی، از یک سیستم دیجیتالی با قابلیت تایید تراکنش ها توسط بقیه اعضای شبکه استفاده کنیم. در واقع این ارز بدون نظارت یک ارگان متمرکز توسط خود مردم اداره می شود. به این ترتیب برای انجام تراکنش های مالی، هر کسی می تواند بیت کوین های خود را در کیف پولی دیجیتالی ذخیره کند و تراکنش هایش را بدون نیاز به واسطه انجام دهد. این وجه مجازی از مزایای بسیاری برخوردار است و به همین دلیل است که بیت کوین یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری بلند مدت می باشد.

تاریخچه بیت کوین:

این پول مجازی در سال 2009 توسط یک شخص یا گروهی ناشناس که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می شود، ایجاد شده است. از آن زمان به بعد، بیت کوین به عنوان جایگزینی برای ارزهای سنتی، توجه و محبوبیت گسترده ای را به خود اختصاص داده است. در اوایل ایده بیت کوین کمترین توجه را به خود جلب کرد، اما در سال 2013، قیمت آن به طرز چشمگیری افزایش یافت. به طوری که امروزه، بیت کوین به عنوان یکی از مهمترین ارزهای دیجیتالی در جهان شناخته می شود.

ارز دیجیتال

نحوه استخراج بیتکوین:

با گذشت چهارده سال از پیدایش بیت کوین، تولید این ارز دیجیتال که زمانی با یک کامپیوتر خانگی امکان پذیر بود، اکنون به صنعتی میلیاردی بدل شده است. برای استخراج بیت کوین، هر چند که پدیده ای عجیب به نظر می رسد، با مصرف برق می توانید پول مجازی تولید کنید.

استخراج بیت کوین در اصطلاح ماینینگ نامیده می شود. ماینینگ در فرآیند جالبی اتفاق می افتد که در آن با حل یک پازل می توانید، بیتکوین جدید تولید نمایید. ماینینگ به فرایندی گفته می شود که به کمک آن بلاک ‌های جدیدی به زنجیره بلوکی بیتکوین اضافه می شوند. در این فرآیند، کامپیوترهایی به شبکه متصل می‌ شوند که به دنبال حل یک مسئله ریاضی هستند. هر چه پاسخ به این مسئله پیچیده‌ تر باشد، امتیاز بیشتری برای حل آن به کاربر اختصاص داده می ‌شود. پس از حل این پازل، بلاکی جدید ایجاد می‌شود که شامل تراکنش‌های جدید خواهد بود. سپس این بلاک توسط بقیه کامپیوترها در شبکه بررسی و تأیید می شود و نهایتا به زنجیره بلوکی اضافه می‌ گردد.

مقایسه ی بیت کوین و طلا

خبر بد اینکه به دلیل پیچیدگی بالای فرآیند ماینینگ بیت کوین، احتمال برنده شدن این رقابت برای حل مسئله ریاضی بسیار کم است. برای این کار، بسیاری از افراد از تجهیزات قدرتمندی استفاده می‌ کنند و هزینه بالایی را برای خرید تجهیزات و برق به کار می‌ گیرند. به همین سبب، ماینینگ بیت کوین به شکلی مربوط به شرکت ‌های بزرگ و سرمایه ‌گذاران حرفه ‌ای شده است. این فرآیند در کنار تایید تراکنش‌ ها، منبع اصلی تولید بیت کوین نیز می باشد. بنابراین، افزایش تعداد افرادی که در فرآیند ماینینگ شرکت می ‌کنند، باعث افزایش سختی مسئله ریاضی و کاهش احتمال برنده شدن می‌ شود.

کیف پول رمز ارز چیست؟:

کیف پول رمز ارز یا cryptocurrency در حقیقت نرم افزاری است که به کاربران اجازه پس اندازی امن به همراه مدیریت و انتقال دارایی های دیجیتالی خود را می دهد. کیف پول های رمز ارز از کلیدهای عمومی و خصوصی برای ارسال و دریافت رمز ارز ها استفاده می کنند و در بسترهای گوناگون از جمله نرم افزاری، تحت وب و حتی به صورت سخت افزاری عرضه می شوند. یکی از نکات برجسته کیف پول های رمز ارز، برخورداری از سطوح امنیتی بالا به واسطه رمزگذاری اطلاعات و استفاده از پروتکل های احراز هویت می باشد.

شکل نمادین بیت کوین

آینده این ارز دیجیتالی به چه سمت می رود؟:

بیت کوین در دنیای امروز یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتالی می باشد و با توجه به ویژگی های آن، می‌ تواند در آینده به یک ارز اصلی تبدیل شود. یکی از مزایای بیتکوین، سرعت و صرفه‌ جویی در هزینه ‌ها می باشد. به عنوان مثال، انتقال پول بین کشورهای مختلف در شبکه‌ بیت کوین تنها چند دقیقه طول می ‌کشد و هزینه‌ آن بسیار کمتر از روش ‌های معمول برای انتقال پول است. همچنین، بیت کوین قابلیت انتقال ارز بدون نیاز به واسطه‌ مالی را دارد که این مسئله باعث می شود، برخی کاربران از آن به عنوان راه حلی برای انجام تراکنش ‌های بین ‌المللی استفاده کنند.

مشکلات استفاده از بیت کوین:

با وجود امکاناتی که این ارز دیجیتال به کاربرانش ارائه می‌ دهد، استفاده از آن همچنان با چالش ‌هایی مواجه است. از جمله این چالش‌ ها می توان به مسائل قانونی و نظارتی اشاره کرد. برای مثال در بسیاری از کشورها، بیت کوین هنوز قانونی نمی باشد. مشکلات امنیتی نیز یکی دیگر از چالش‌ هایی هستند که در مورد بیت کوین وجود دارند. بدین منظور، کاربران باید از ابزارهای امنیتی مانند کیف پول های سرد و رمزنگاری قوی برای حفاظت از ارزهای خود استفاده کنند. همچنین، بیت کوین با رقابت شدیدی از سوی سایر رمز ارز ها مواجه است که می توانند جایگزین آن شوند. به عنوان نمونه، برخی از رمز ارز ها از تکنولوژی های جدیدتری استفاده می کنند که برای مبادلات سریع تر و ارزان تر طراحی شده اند. بدین ترتیب، احتمال جایگزینی بیت کوین با یک رمزارز دیگر، همچنان وجود دارد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
ترید با گوشی

آموزش ترید با گوشی اندروید و آی‌اواس

آنچه در این پست میخوانید ترید با گوشی:اگر معامله‌گر روزانه باشید، حتما از استرس و فشار ناشی از دور بودن…

بیشتر بخوانید
استراتژی

استراتژی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید استراتژی چیست؟آیا هر معامله‌گر باید استراتژی داشته باشد؟اهمیت استراتژی معاملاتیانواع برنامه‌های معاملاتیادامه موارد استراتژی‌های معاملاتیجمع…

بیشتر بخوانید
بازارهای مالی

منظور از بازارهای مالی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید منظور از بازارهای مالی چیست؟ منظور از بازارهای مالی نحوه خریدوفروش دارایی‌ها، سهام، شاخص‌ها، ارزها،…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.