چک‌لیست 7 مرحله‌ای معامله‌گری پیش از ورود به هر معامله‌ای - آکادمی سامان کریمی‌شاد

چک‌لیست ۷ مرحله‌ای معامله‌گری پیش از ورود به هر معامله‌ای

چک‌لیست 7 مرحله‌ای معامله‌گری

چرا باید از یک چک‌لیست برای انجام معامله استفاده کنید:

اجرای یک چک‌لیست برای معامله‌گری بخش مهمی از فرآیند معامله است زیرا معامله‌گران از این طریق نظم و ترتیب خواهند داشت، به برنامه معاملاتی خود عمل می‌کنند و اعتماد ایجاد می‌شود. تهیه این چک‌لیست سبب می‌شود تا معامله‌گران فهرستی از سؤالاتی که پیش از انجام معامله باید پاسخ داده شوند را در اختیار داشته باشند.

به یاد داشته باشید که برنامه معاملاتی با چک‌لیست معامله‌گری تفاوت دارد. برنامه معاملاتی با تصویر بزرگ‌تر ماجرا سروکار دارد برای مثال بازاری که در آن به معامله می‌پردازید و یا روش تحلیلی که انتخاب می‌کنید؛ اما چک‌لیست معامله‌گری بر هر یک از معاملات و شرایطی که پیش از انجام معامله باید مهیا باشند تمرکز دارد.

چک‌لیست معامله‌گری شما:

پیش از ورود به یک معامله سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  1. آیا بازار رونددار یا رنج‌دار است؟
  2. آیا سطح مهمی از مقاومت و پشتیبانی در نزدیکی معامله وجود دارد؟
  3. آیا معامله به‌وسیله یک اندیکاتور تأییدشده است؟
  4. نسبت ریسک به ریوارد چیست؟
  5. بر روی چه مقدار سرمایه ریسک می‌کنم؟
  6. آیا اخبار اقتصادی مهمی منتشرشده است که بر روی معامله تأثیرگذار باشد؟
  7. آیا مطابق برنامه معاملاتی پیش می‌روم؟

1) آیا بازار رونددار یا رنج‌دار است؟

بازارهای رونددار

معامله‌گران باتجربه می‌دانند که یافتن یک ترند قوی و انجام معامله در جهت این ترند می‌تواند سبب وقوع معاملات محتمل‌تر شود. سخن معروفی است که می‌گوید بازارهای رونددار مانع ورود نادرست معامله‌گران می‌شوند. همان‌گونه که در زیر می‌بینید، حتی درصورتی‌که یک معامله‌گر پس از ایجاد یک ترند خوب وارد یک معامله کوتاه شد، ترند پیپس بیشتری در جهت نزولی ایجاد می‌کند تا صعودی.

معامله‌گران باید این سؤال را از خود بپرسند که آیا بازار نشانه‌هایی از یک ترند قوی را به نمایش گذاشته است و آیا معامله‌گری ترند بخشی از برنامه معامله‌گری است.

بازارهای رونددار

بازارهای رنج‌دار

بازارهای رنج‌دار تمایل دارند تا تغییر قیمت میان سطوح مقاومت و پشتیبانی را ببینند تا در یک کانال معامله کنند. بازارهای قطعی همچون جلسه معاملاتی آسیا تمایل دارند تا در رنج‌های مختلف معامله کنند. اندیکاتورهای اوسیلاتور (RSI,CCI و Stochastic) برای معامله‌گرانی که بر معامله‌گری رنج تمرکز دارند کاربرد زیادی دارند.

حمایت و مقاومت

2) آیا سطح مهمی از مقاومت و پشتیبانی در نزدیکی معامله وجود دارد؟

پرایس‌اکشن به دلایل زیادی به سطوح قطعی قیمت مربوط می‌شود و توانایی تشخیص این سطوح کلید اصلی است. پس از کاهش قیمت‌ها تا سطح پشتیبانی به‌منظور بازگشت مجدد به سمت بالا معامله‌گران تمایل به حفظ معاملات کوتاه‌مدت ندارند.

حمایت

زمانی که قیمت به سطح مقاومت می‌رسد و مدت کوتاهی پس‌ازآن کاهش می‌یابد نیز همین اتفاق می‌افتد. معامله‌گران ترند معمولاً به دنبال شکست‌های باثبات این سطوح هستند که نشانه‌ای از شروع ترند توسط بازار هستند. به‌عبارت‌دیگر معامله‌گران رنج برای مدت‌های طولانی به دنبال تغییر قیمت میان سطوح پشتیبانی و مقاومت هستند.

اشتباهات معامله‌گری که هیچوقت تحت هیچ شرایطی نباید انجام دهید!!!

3) آیا معامله توسط یک اندیکاتور تأییدشده است؟

اندیکاتورها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا معاملاتی که احتمال وقوع آن‌ها بیشتر است را تأیید کنند. بسته به طرح و استراتژی معاملاتی، معامله‌گران یک یا دو اندیکاتور در اختیار خواهند داشت که استراتژی معاملاتی آن‌ها را تکمیل می‌کند. با افزودن چند اندیکاتور به یک نمودار تحلیل را بیش‌ازحد پیچیده نکنید. تحلیل را ساده و تمیز نگه‌دارید تا در یک نگاه سخت به نظر نرسد.

4) نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

منظور از نسبت ریسک به ریوارد نسبت تعداد پیپ‌هایی است که معامله‌گران با امید رسیدن به هدف با آن‌ها ریسک می‌کنند. بر اساس تحقیقی که در مورد خصوصیات معامله‌گران موفق انجام دادیم و بر روی 30 میلیون معامله‌گر لایو صورت گرفت، معامله‌گرانی که نسبت ریسک به ریوارد مثبت داشتند سه برابر بیشتر از دیگران احتمال کسب سود داشتند. برای مثال نسبت 1:2 به این معنی است که یک معامله‌گر درصورتی‌که معامله عملی باشد نیمی از آنچه را که به دست می‌آورد ریسک می‌کند. تصویر زیر این اصل را بیشتر نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:آموزش پرایس اکشن

کندل

5) بر روی چه مقدار سرمایه ریسک می‌کنم؟

این سؤالی ضروری است که معامله‌گران باید بپرسند. غالباً معامله‌گران حساب‌های خود را با تقویت حساب به بالاترین حد خود زمانی که به دنبال معاملات قطعی هستند تغییر می‌دهند. یک راه برای جلوگیری از این مسئله محدود کردن مقدار استفاده‌شده در تمام معاملات به میزان 10 به 1 یا کمتر است. نکته مفید دیگر این است که در تمام معاملات محدوده‌هایی تعیین کنیم و مطمئن شویم که کل میزان ریسک بیش از 5% تراز حساب نباشد.

6) آیا اخبار اقتصادی مهمی منتشرشده است که بر روی معامله تأثیرگذار باشد؟

اخباری که ناگهانی در بازار مطرح می‌شوند توانایی کاهش ارزش یک معامله عالی را دارند. در حالیکه پیش‌بینی شرایط همچون حملات تروریستی، بلایای طبیعی یا اشکالات سیستماتیک در بازارهای مالی غیرممکن است، معامله‌گران می‌توانند برای اخبار اقتصادی همچون انتشار NFP,CPI,PMI و GDP برنامه‌ریزی کنند.

7) آیا طبق برنامه معاملاتی پیش می‌رویم؟

اگر تمامی موارد بالا مطابق برنامه معاملاتی نباشند کاربرد چندانی نخواهند داشت. هرگونه انحراف از برنامه معاملاتی نتایج پیچیده‌ای به دنبال خواهد داشت و تنها فرآیند معامله را مختل می‌کند. برنامه معاملاتی را ادامه دهید و پیش از تکمیل چک‌لیست معامله‌گری و تأیید اجرایی بودن معامله، وارد معامله نشوید

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
ترید با گوشی

آموزش ترید با گوشی اندروید و آی‌اواس

آنچه در این پست میخوانید ترید با گوشی:اگر معامله‌گر روزانه باشید، حتما از استرس و فشار ناشی از دور بودن…

بیشتر بخوانید
استراتژی

استراتژی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید استراتژی چیست؟آیا هر معامله‌گر باید استراتژی داشته باشد؟اهمیت استراتژی معاملاتیانواع برنامه‌های معاملاتیادامه موارد استراتژی‌های معاملاتیجمع…

بیشتر بخوانید
آشنایی با ارزهای دیجیتال جدید

آشنایی با ارزهای دیجیتال جدید

آنچه در این پست میخوانید چگونه ارزهای دیجیتال جدید را پیدا کنیم؟آموزش ارزدیجیتالبهترین و آینده دارترین ارزهای جدید دیجیتال چه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.