اندیکاتورهای تکنیکال معرفی‌شده - آکادمی سامان کریمی‌شاد

اندیکاتورهای تکنیکال معرفی‌شده

اندیکاتورهای تکنیکال معرفی‌شده

اندیکاتورهای تکنیکال ابزارهای تحلیل نمودار هستند که به درک بهتر معامله گران کمک می‌کنند و بر اساس نوسان قیمت‌ها عمل می‌کنند. ابزارهای تحلیل تکنیکال بسیاری وجود دارند که روندها را تحلیل می‌کنند، میانگین قیمت‌ها را مشخص می‌کنند، نوسانات را اندازه‌گیری می‌کنند و … .

در این مقاله، به بررسی انواع اندیکاتورهای تکنیکال موجود از RSI تا Bollinger Bands می‌پردازیم، نحوه پاسخگویی به سیگنال‌های تکنیکال را توضیح می‌دهیم و نکاتی را توضیح می‌دهیم که به‌وسیله آن‌ها می‌توان ابزارها را به‌صورت بخش مؤثر جریان معاملاتی خود درآوریم.

انواع اندیکاتورهای تکنیکال:

چهار نوع اندیکاتور تکنیکال وجود دارد: تعقیب روند، اوسیلاتورها، تغییرپذیری و حمایت/ مقاومت. این اندیکاتورها بر اساس عملکردشان دسته‌بندی می‌شوند که از نشان دادن میانگین قیمت یک جفت ارز باگذشت زمان تا ارائه تصویر واضحی از سطوح حمایت و مقاومت را شامل می‌شوند.

لیست اندیکاتورهای تکنیکال

  1. اندیکاتورهای روند:

اندیکاتورهای تعقیب روند به‌منظور کمک به معامله‌گرها برای خرید یا فروش جفت ارزها ایجاد شدند. همه ما عبارت «روند دوست شماست» را شنیده‌ایم، بنابراین این اندیکاتورها می‌توانند در تعیین جهت روند و اینکه یک روند واقعاً وجود دارد یا نه به شما کمک کنند.

اندیکاتور میانگین متحرک :

میانگین متحرک (MA) ابزاری تکنیکال است قیمت میانگین یک جفت ارز ره در بازه زمانی مشخصی تعیین می‌کند. تأثیر تسهیل‌کننده‌ای که این اندیکاتور بر نمودار دارد به تعیین مسیر حرکت جفت ارز (بالا، پایین یا در حاشیه‌ها) کمک می‌کند. میانگین متحرکهای متعددی وجود دارند که می‌توان از میان آن‌ها انتخاب کرد، میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی ازجمله محبوب‌ترین‌ها هستند.

اندیکاتور ایچیموکو

ایچیموکو ابزار کمکی روند است که به نظر پیچیده می‌رسد اما درواقع ساده‌تر از چیزی است که به نظر می‌آید. این اندیکاتور ژاپنی به‌عنوان یک اندیکاتور مستقل ساخته شد که روندهای فعلی را نشان دهد، سطوح مقاومت / حمایت را مشخص کند و زمان احتمالی معکوس شدن روند را تعیین کند.

اندیکاتور ADX:

شاخص میانگین جهت‌دار (ADX) صعودی یا نزولی بودن روند را به شما نشان نمی‌دهد بلکه روند بودن یا رنج داشتن را مشخص می‌کند. این مسئله اندیکاتور مذکور را با حصول اطمینان از اینکه شما بر اساس شرایط کنونی بازار معامله انجام داده‌اید، به فیلتر کاملی برای استراتژی روند یا رنج تبدیل می‌کند.

اندیکاتور Bollinger bands

  1. اندیکاتورهای اوسیلاتور

اوسیلاتورها در مورد نحوه پیشرفت روند برای یک جفت ارز به معامله‌گرها کمک می‌کنند. زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابند، اوسیلاتورها نیز به سمت بالا حرکت می‌کنند و برعکس زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابند، اوسیلاتورها نیز به سمت پایین حرکت می‌کنند. هرزمانی که اوسیلاتورها به بالاترین سطح برسند، وقت آن رسیده است که قیمت به میانگین خود بازگردد.

اگرچه رسیدن اوسیلاتور به سطوح خرید یا فروش بیش‌ازاندازه به این معنی نیست که باید خرید یا فروش انجام دهیم (call a top or a bottom). اوسیلاتورها می‌توانند مدت طولانی در بالاترین سطوح خرید یا فروش باقی بمانند، بنابراین باید برای دیدن نشانه معتبری پیش از معامله منتظر بمانیم.

اندیکاتور RSI:

شاخص قدرت نسبی (RSI) محبوب‌ترین اوسیلاتوری است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. جزء بزرگی از فرمول آن نسبت میان سود و زیان میانگین در طی 14 دوره قبل است. RSI بین 0 تا 100 متغیر است و بالای 70 نشانگر خرید بیش‌ازاندازه و زیر 30 نشانگر فروش بیش‌ازاندازه است. معامله گران زمانی که اندیکاتور از 70 عبور کرده باشد به دنبال فروش هستند و زمانی که به زیر 30 رفت به دنبال خرید هستند.

اندیکاتور استوکاستیک :

این اندیکاتور روش متفاوتی را برای محاسبه نوسانات قیمت به معامله‌گرها ارائه می‌کند. شیوه کار به این شکل است که این اندیکاتور فاصله میان قیمت کنونی را از کف قیمت X دوره قبلی دنبال می‌کند. سپس این فاصله تقسیم‌بر تفاوت میان کف قیمت و سقف قیمت در همان X دوره می‌شود. پس‌ازآن، خط ایجادشده، K%، برای ایجاد یک میانگین متحرک D% که مستقیماً در بالای K% قرار می‌گیرد، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور CCI:

شاخص کانال کالا از این جهت با دیگر اوسیلاتورها تفاوت دارد که هیچ‌گونه محدودیتی برای میزان بالا یا پایین رفتن آن وجود ندارد. در این اندیکاتور عدد 0 به‌عنوان خط مرکزی به کار می‌رود درحالی‌که سطوح خریدوفروش بیش‌ازاندازه در 100+ و 100- قرار دارند. معامله‌گرها در شکست‌های زیر 100+ فروش انجام می‌دهند و در شکست‌های بالای 100- خرید انجام می‌دهند.

اندیکاتور MACD:

میانگین متحرک همگرا/واگرا تفاوت میان دو خط میانگین متحرک نمایی یعنی 12EMA و 26EMA را دنبال می‌کند. این اختلاف در یک نمودار کوچک (sub-chart) کشیده می‌شود (خط MACD نامیده می‌شود) درحالی‌که یک 9EMA مستقیماً در بالای آن کشیده می‌شود (خط سیگنال).

زمانی که خط MACD از بالای خط سیگنال عبور می‌کند معامله‌گرها درصدد خرید برمی‌آیند و زمانی که در زیر خط سیگنال حرکت می‌کند درصدد فروش برمی‌آیند (شکل زیر). فرصت‌هایی نیز برای معامله واگرا میان MACD و قیمت وجود دارند.

اندیکاتور MACD

  1. اندیکاتورهای نوسان

این اندیکاتورها میزان افزایش و کاهش قیمت یک جفت ارز خاص را اندازه‌گیری می‌کنند. زمانی که قیمت یک ارز دائماً نوسان صعودی و نزولی دارد، گفته می‌شود که دارای تغییرپذیری بالایی است، درحالی‌که جفت ارزی که نوسان زیادی نداشته باشد تغییرپذیری پایینی دارد. توجه به میزان تغییرپذیری یک جفت ارز پیش از باز کردن یک معامله اهمیت دارد، بنابراین با انتخاب اندازه معامله و متوقف کردن و محدود کردن سطوح می‌توان آن را مدنظر قرارداد.

اندیکاتور Bollinger Bands®

این اندیکاتور مستقیماً سه خط را در بالای نمودار قیمت به نمایش می‌گذارد. نوار وسط یک میانگین متحرک ساده 20 دوره‌ای است و نوارهای بالایی و پایینی که دو انحراف معیار را در بالا و پایین میانگین متحرک 20 دوره‌ای نشان می‌دهند. به این معنی که هرچه جفت ارز تغییرپذیرتر باشد، نوارهای بیرونی پهن‌تر خواهند بود، این مسئله سبب استفاده از Bollinger Bands® در سطح جهانی برای آن جفت ارز بدن توجه به رفتار آن می‌شود.

Bollinger Bands® علامت تجاری ثبت‌شده برای John Bollinger است.

اندیکاتور ATR:

میانگین محدوده واقعی، میانگین فاصله میان قیمت بالا و قیمت پایین را در طی آخرین گروه میله‌ها (معمولاً 14) در نمودار به ما نشان می‌دهد. این اندیکاتور به‌صورت پیپز ارائه می‌شود و هر چه ATR بالاتر رود، جفت ارز تغییرپذیرتر است و برعکس. به همین دلیل به‌عنوان ابزار کاملی برای اندازه‌گیری تغییرپذیری به کار می‌رود.

  1. اندیکاتورهای مقاومت / حمایت

حمایت و مقاومت برای تحلیل تکنیکال اهمیت فراوانی دارد. مفهوم آن به سطوح قیمت بر روی نمودارها اشاره می‌کند که موانعی را در سر راه قیمت یک دارایی قرار می‌دهد تا در یک‌جهت مشخص حرکت کند.

پیوت پوینتز (Pivot Points):

Pivot Points یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در تمام بازارها ازجمله بازار سهام، کالاها و فارکس است. این اندیکاتورها با استفاده از فرمولی حاوی قیمت‌های بالا، پایین و نزدیک به دوره قبل ایجاد می‌شوند. معامله گران از این خطوط به‌عنوان سطوح بالقوه حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند، سطوحی که قیمت به‌سختی می‌تواند از آن‌ها عبور کند.

Donchain Channels:

کانال‌های قیمت یا Donchain Channels خطوطی هستند که در بالا و پایین پرایس اکشن اخیر قرار دارند و نشانگر بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌ها در طی یک دوره زمانی طولانی هستند. درصورتی‌که قیمت مجدداً به سطوح مذکور برسد، این خطوط می‌توانند به‌عنوان حمایت یا مقاومت عمل کنند.

اندیکاتورهای تکنیکال: چکیده

هر یک از اندیکاتورهای تکنیکال که در بالا توضیح داده شدند می‌توانند به شما در بهبود تحلیل تکنیکال و درک بهتر پرایس اکشن کمک کنند، اما به یاد داشته باشید که انتخاب اندیکاتور مناسب کار شما اهمیت بسیاری دارد.

پیچیدگی بیش‌ازاندازه روش شما و وجود اندیکاتورهای فراوان باعث می‌شوند تا معامله گران مجبور به پردازش اطلاعات زیادی شوند که سبب فلج تحلیلی می‌شود. درنتیجه بهتر است که روش ساده‌ای در پیش بگیرید و تنها از اندیکاتوری استفاده کنید که مطابق با اهداف برنامه معاملاتی شما باشد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
ترید با گوشی

آموزش ترید با گوشی اندروید و آی‌اواس

آنچه در این پست میخوانید ترید با گوشی:اگر معامله‌گر روزانه باشید، حتما از استرس و فشار ناشی از دور بودن…

بیشتر بخوانید
استراتژی

استراتژی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید استراتژی چیست؟آیا هر معامله‌گر باید استراتژی داشته باشد؟اهمیت استراتژی معاملاتیانواع برنامه‌های معاملاتیادامه موارد استراتژی‌های معاملاتیجمع…

بیشتر بخوانید
بازارهای مالی

منظور از بازارهای مالی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید منظور از بازارهای مالی چیست؟ منظور از بازارهای مالی نحوه خریدوفروش دارایی‌ها، سهام، شاخص‌ها، ارزها،…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.