رابطه شاخص قیمت مصرف‌کننده فارکس

رابطه شاخص قیمت مصرف‌کننده بازار فارکس

رابطه شاخص قیمت مصرف‌کننده و بازار فارکس

چگونه داده‌ها در مورد شاخص قیمت مصرف‌کننده بر قیمت ارز تأثیر می‌گذارد

در این مقاله شاخص قیمت مصرف‌کننده و معاملات فارکس را با نگاهی به آنچه معامله گران درباره CPI باید بدانند تا بتوانند تصمیمات آگاهانه اتخاذ کنند بررسی می‌کنیم. در این تحقیق CPI را به‌عنوان یک مفهوم بررسی می‌کنیم، تاریخ‌هایی که CPI منتشر می‌شود، نحوه تفسیر آن و آنچه باید به هنگام معاملات فارکس در مقابل داده‌های CPI در نظر داشت را مطالعه می‌کنیم.

CPI چیست و چرا برای معامله گران فارکس اهمیت دارد؟

شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI یک شاخص اقتصادی مهم است که به‌طور منظم توسط اقتصادهای بزرگ منتشر می‌شود که با مطالعه آن می‌توان رشد اقتصادی فعلی و سطوح تورم را بررسی کرد.

تورمی که با مطالعه CPI مشخص می‌شود در قدرت خرید و افزایش قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد نمود پیدا می‌کند که می‌تواند به منظور تأثیرگذاری بر سیاست پولی یک کشور به کار رود.

شاخص قیمت مصرف‌کننده با میانگین‌گیری تغییرات قیمت‌ها برای هر محصول در یک سبد از پیش تعیین‌شده کالای مصرف‌کننده شامل مواد غذایی، انرژی و خدماتی از جمله مراقبت‌های پزشکی محاسبه می‌شود.

CPI با در نظر گرفتن تأثیر آن بر سیاست پولی که پیش‌تر ذکر شد شاخصی مفید برای معامله گران فارکس است و در عوض، نرخ بهره تأثیر مستقیمی بر قدرت ارز دارد. در زیر به بررسی استفاده کامل از آنچه درباره نحوه تفسیر CPI به عنوان معامله‌گر فارکس می‌دانیم، می‌پردازیم

تاریخ‌های انتشار CPI

معمولاً CPI به‌صورت ماهیانه منتشر می‌شود اما در بعضی کشورها همچون نیوزلند و استرالیا هر فصل منتشر می‌شود. برخی کشورها مثل آلمان نتایج را به‌صورت سالیانه منتشر می‌کنند. اداره آمار اشتغال آمریکا از سال 1913 شاخص قیمت مصرف‌کننده را به‌صورت ماهیانه گزارش کرده است.

جدول زیر مجموعه‌ای از اقتصادهای اصلی و اطلاعات در مورد تاریخ انتشار CPI آن‌ها را نشان می‌دهد.

کشور/حوزه اختیارات
سازمان گردآوری کننده
فراوانی انتشار
استرالیا اداره آمار استرالیا هر فصل
کانادا اداره آمار کانادا ماهیانه
چین اداره ملی آمار چین ماهیانه
منطقه یورو بانک مرکزی اروپا دو بار در ماه
آلمان اداره آمار فدرال آلمان ماهیانه، سالیانه
ایتالیا انستیتوی ملی آمار ایتالیا ماهیانه
هند وزارت برنامه‌ریزی و آمار ماهیانه
ژاپن آمار ژاپن ماهیانه
انگلستان کمیته سیاست پولی ماهیانه
آمریکا اداره آمار اشتغال آمریکا ماهیانه

چرا معامله گران فارکس باید داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده را دنبال کنند

آگاهی از داده‌های CPI برای معامله گران فارکس اهمیت دارد زیرا یکی از معیارهای مهم تورم است که تأثیر مهمی بر سیاست پولی بانک مرکزی دارد.

بنابراین CPI چگونه بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد؟ در بیشتر موارد تورم بالا به افزایش نرخ بهره توسط سیاست‌گذاران تفسیر می‌شود که سبب ایجاد تعادل در اقتصاد و کنترل اقدامات تورم‌زا می‌شود. از یک طرف هرچه نرخ بهره یک کشور افزایش یابد، احتمال تقویت وجه رایج آن کشور بیشتر است. برعکس کشورهایی که نرخ بهره پایین‌تری دارند اغلب وجه رایج ضعیف‌تری دارند.

انتشار و بازبینی ارقام شاخص قیمت مصرف‌کننده می‌توانند سبب ایجاد نوسانات در ارزش پول رایج کشور در برابر دیگر ارزها شوند به این معنی که نوسانات خوب بالقوه‌ای وجود دارند که معامله گران به‌واسطه آن‌ها منفعت کسب می‌کنند.

به‌علاوه داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده اغلب به عنوان معیار مفیدی در خصوص تأثیر سیاست اقتصادی دولت‌ها در پاسخ به شرایط اقتصادی داخلی آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند. معامله گران فارکس این فاکتور را می‌توانند به هنگام ارزیابی احتمال تحرکات ارز در نظر بگیرند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده می‌تواند همراه با دیگر شاخص‌ها از جمله شاخص قیمت تولیدکننده مورداستفاده قرار گیرد تا معامله گران فارکس بتوانند تصویر واضح‌تری از فشار تورمی در اختیار داشته باشند.

به هنگام انجام معاملات فارکس چه موضوعی در مقابل داده‌های CPI باید در نظر گرفته شود

هنگام استفاده از داده‌های CPI به منظور تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها در معاملات فارکس، معامله گران باید انتظارات خود از بازار را در خصوص تورم در نظر داشته باشند. اینکه برای ارز چه اتفاقی ممکن است بیفتد اگر این انتظارات برآورده شوند یا نادیده گرفته شوند.

همچون هر انتشار اصلی، هر موقعیت خالی بلافاصله پیش از آن اگر نادیده گرفته شود می‌تواند سودمند باشد. شاید نیاز باشد تا معامله گران چند دقیقه پس از انتشار و پیش از جستجو برای معاملات ممکن منتظر بمانند زیرا اسپردهای فارکس می‌توانند دقیقاً پیش از گزارش و پس از آن توسعه یابند.

در زیر نموداری را مشاهده می‌کنید که نرخ تورم ماهیانه را برای آمریکا نشان می‌دهد. انتظارات برای ماه آخر در تورم 1.6% در مقایسه با داده‌های سال قبل قرار دارند. اگر شاخص قیمت مصرف‌کننده بالاتر یا پایین‌تر از انتظارات منتشر شود این رویداد خبری می‌تواند بر بازار تأثیر بگذارد.

نرخ تورم ماهیانه را برای آمریکا

نموداری که سطوح تورم را در سالهای 2018/19 آمریکا نشان می‌دهد

یک راه که تأثیرات داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده را می‌تواند تفسیر کند نظارت بر شاخص دلار آمریکا است. یک نمودار مربوط به سالهای 2018/19 در همین مورد را در زیر می‌بینید. اگر داده‌های CPI مطابق با انتظارات نباشد، بهتر است بپذیریم که این مسئله همچون کاتالیزوری برای تحریک شاخص به بالا رفتن یا بازگشت از وضعیت مقاومت هست.

ازآنجایی‌که شاخص شامل جفت ارزهای EUR/USD، USD/JPY و GBP/USD می‌شود با بررسی دلار آمریکا می‌توان تفسیر کاملی از پیامد رویدادها به دست آورد.

بیشتر بخوانید:آموزش فارکس

رابطه شاخص قیمت مصرف‌کننده و بازار فارکس

نموداری که تحرکات شاخص دلار آمریکا را نشان می‌دهد

همان‌گونه که در مثال بالا می‌توان مشاهده کرد، با افزایش تورم در نیمه اول سال 2018، شاخص دلار آمریکا بالاتر رفت؛ اما با کاهش تورم در آمریکا در ماه‌های بعد و هدف 2% کنار گذاشته‌شده، نرخ بهره در آمریکا از میزان پیش‌تر تعیین‌شده پایین‌تر رفت. در نتیجه دلار در مقابل سبد دیگر ارزها با کاهش ارزش روبرو شد.

انتشار هر خبر مهمی همان‌گونه که انتظار می‌رود در قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد.

در حالیکه داده‌های CPI منتشر و تحلیل شدند، معامله گران باید در نظر بگیرند که آیا قیمت بازار در محدوده‌هایی که اهمیت تکنیکی دارند وارد می‌شود یا از این مناطق بازگشت خواهد داشت. این مسئله به معامله گران کمک می‌کند تا حرکت قوی که در کوتاه‌مدت صورت گرفته است یا قدرت پشتیبانی تکنیکی یا سطوح مقاومت را درک کنند و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه بیشتری در هنگام معامله انجام دهند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
شیبا

پیش‌بینی جذاب قیمت ارز شیبا در سال ۲۰۳۰ -۲۰۲۵

آنچه در این پست میخوانید شیبا به دسته‌ای از آلت کوین‌ها تعلق دارد که میم کوین نامیده می‌شوند. زمانی که…

بیشتر بخوانید
بازارهای مالی

تاثیر جنگ بر بازارهای مالی

آنچه در این پست میخوانید جنگ در نوار غزه جنگ‌ها همواره تاثیرات گسترده‌ای بر اقتصادهای جهانی و به ویژه بازارهای…

بیشتر بخوانید
آشنایی با قانون جدید شرکت تتر-05

آشنایی با قانون جدید شرکت تتر + روش دور زدن آن

آنچه در این پست میخوانید شرایط و جزئیات تحریم شرکت تترراه حل جلوگیری از فریز شدن رمز ارز تتر و…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.