راهنمای GDP و معامله‌گری فارکس

راهنمای GDP و معامله‌گری فارکس

راهنمای GDP و معامله‌گری در فارکس
آنچه در این پست میخوانید

داده‌های اقتصادی شاخص GDP (تولید ناخالص داخلی) در بازار فارکس حائز اهمیت هستند. ارقام GDP به‌عنوان اندیکاتوری به کار می‌روند که بنیادگراها (معامله گران فوندامنتال) برای سنجش سلامت کلی و رشد بالقوه یک کشور از آن‌ها استفاده می‌کنند. درنتیجه در خلال انتشار GDP نوسانات بزرگ‌تر در بازار فارکس از نزدیک بررسی می‌شوند.

معامله گران فارکس در مورد تولید ناخالص داخلی چه باید بدانند

GDP چیست؟

در سال 1934 سیمون کوزنتس تولید ناخالص داخلی را پدید آورد که خروجی و تولید کالاهای تمام‌شده در اقتصاد یک کشور را اندازه‌گیری می‌کند. معمولاً GDP در سه دوره زمانی مختلف اندازه‌گیری می‌شود. GDP به اقتصاددانان و معامله گران کمک می‌کند تا تصویر درستی از سلامت کلی اقتصاد در دست داشته باشند.

بااینکه روش‌های مختلفی برای محاسبه GDP وجود دارد، سازمان تحلیل اقتصادی آمریکا «روش هزینه‌ها» را با استفاده از فرمول زیر به کار می‌برد:

GDP = مصرف (C) + سرمایه‌گذاری (I)+ هزینه‌های دولتی (G) + (صادرات (X) – واردات (M))

درک رابطه میان GDP و بازار فارکس

با نگاهی به داده‌های GDP با حسابی سرانگشتی به این مسئله پرداخته می‌شود که آیا ارقام بالاتر یا پایین‌تر از برآوردها قرار دارند (نمودارهای مربوطه را در زیر ببینید):

  • ارقام پایین‌تر از GDP پیش‌بینی‌شده منجر به فروش با قیمت پایین وجه رایج داخلی نسبت به دیگر ارزها می‌شود (ارزش USD در مقابل EUR کاهش می‌یابد).

نمودار EUR/USD: انتشار داده‌های مربوط به GDP پایین

بازار فارکس

  • ارقام بالاتر از GDP پیش‌بینی‌شده سبب تقویت وجه مذکور نسبت به دیگر ارزها می‌شود (ارزش USD نسبت به EUR افزایش می‌یابد).

نمودار EUR/USD: انتشار داده‌های مربوط به GDP بالا

بازار فارکس

گزارش‌ها مربوط به GDP همیشه همان تأثیر یا تأثیر مورد انتظار را بر روی ارزها ندارند. این مسئله پیش از انجام یک معامله باید در نظر گرفته شود. در بیشتر موارد ارقام GDP به‌طور کامل یا جزئی در بازار قیمت‌گذاری شده‌اند به این معنی که بازار همان‌گونه که پیش‌بینی‌شده است در زمان انتشار ارقام GDP واکنش نشان نمی‌دهد.

گزارش‌ها مربوط به داده‌های اقتصادی مربوطه به بازار اجازه اثبات برآورد نسبتاً صحیحی را می‌دهد.

  • داده‌های مربوط به مؤسسه مدیریت عرضه (ISM)
  • داده‌های مربوط به شاخص قیمت تولیدکننده

تحلیل داده‌های تولید ناخالص داخلی به‌منظور تصمیم‌گیری برای معامله ارز

بیشتر بخوانید:آموزش فارکس

GDP، تورم و نرخ بهره

انتشار اولیه GDP چهار هفته پس از پایان فصل صورت می‌گیرد درصورتی‌که انتشار نهایی سه ماه پس از پایان فصل صورت می‌گیرد. هر دو این انتشارات توسط سازمان تحلیل اقتصادی (BEA) در ساعت 8:30 به‌وقت شرقی انجام می‌شوند. معمولاً سرمایه‌گذاران به دنبال این هستند که تولید ناخالص داخلی آمریکا بین 2.5% تا 3.5% در سال رشد کند.

بدون نگرانی در مورد تورم در یک اقتصاد در حال رشد، نرخ بهره می‌تواند حدود 3% حفظ شود. بااین‌وجود رقم بالای 6% GDP به این معنا است که اقتصاد آمریکا در معرض خطر برافروختگی قرار دارد که می‌تواند سبب ایجاد نگرانی در خصوص تورم شود.

درنتیجه بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم باید نرخ بهره را افزایش دهد و برای اقتصاد برافروخته ترمز قرار دهد. حفظ ثبات قیمت یکی از مسئولیت‌های بانک مرکزی آمریکا است. GDP باید در رنج طلایی باقی بماند: نه خیلی گرم و نه خیلی سرد.

GDP نه باید آن‌قدر بالا باشد که سبب تورم شود و نه آن‌قدر پایین که باعث رکود شود. رکود با دو فصل متوالی رشد GDP منفی تعریف می‌شود. نقطه مطلوب GDP از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است. برای مثال چین GDP دورقمی دارد.

معامله گران فارکس به GDP بیشتر علاقه دارند زیرا یک کارت گزارش در مورد سلامت کامل اقتصاد یک کشور است. پاداش هر کشور در قبال GDP بالا افزایش ارزش وجه رایج آن کشور است. معمولاً پیش‌بینی مثبتی در مورد افزایش نرخ بهره‌های آتی وجود دارد زیرا اقتصادهای قوی با ایجاد تورم بالا سعی در قوی‌تر شدن دارند. این موضوع سبب می‌شود تا بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش دهد تا رشد کاهش یابد و نگرانی بابت تورم نیز افزایش یابد.

6 مورد از بهترین معامله‌گران فارکس در دنیا

از سوی دیگر، کشوری که GDP ضعیفی دارد، انتظارات به‌شدت پایینی در خصوص افزایش نرخ بهره پایین خود دارد. در حقیقت بانک مرکزی کشوری که دو فصل متوالی GDP منفی داشته باشد حتی می‌تواند با کاهش نرخ بهره اقتصاد خود را تحریک کند.

معامله جفت ارزها با استفاده از داده‌های مربوط به GDP

ارقام فصل‌به‌فصل سبب تغییرات بیشتری در متغیرها در کل ترند می‌شوند – برای مثال ارقام GDP مثبت که بالاتر از ارقام پیش‌بینی‌شده فصل‌به‌فصل هستند اگر به‌عنوان داده‌های سال‌به‌سال در نظر گرفته شوند بسیار ناچیز هستند. داده‌های سال‌به‌سال چشم‌انداز وسیع‌تری را نشان می‌دهند که می‌تواند یک ترند کلی را مهم نشان دهد.

همان‌گونه که در نمودار 2 در بالا مشاهده کردید، نمودار زیر یک چارچوب زمانی طولانی‌تر را برای جفت ارز EUR/USD نشان می‌دهد. این نمودار تفاوت‌ها در داده‌های فصل‌به‌فصل کوتاه‌مدت را در مقابل ترند سال‌به‌سال بلندمدت نشان می‌دهد.

بازار فارکس

داده‌های اقتصادی و داده‌های مربوط به GDP: نکات مهم برای معامله گران فارکس

  • شاخص قیمت مصرف‌کننده هرماه توسط اقتصادهای بزرگ منتشر می‌شود تا نگاهی اجمالی به رشد کنونی و سطوح تورم صورت پذیرد.
  • معامله گران فوندامنتال بر انتشار داده‌های اقتصادی نظارت می‌کنند و بسیاری نیز با قصد معامله اخبار به انجام این کار می‌پردازند. ضروری است که معامله گران مدیریت ریسک مشخصی را انجام دهند زیرا پس از انتشار اخبار مهم نوسانات به‌سرعت افزایش می‌یابند

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای معامله فیوچرز کالا برای افراد مبتدی

راهنمای معامله فیوچرز کالا

آنچه در این پست میخوانید ریسک‌های معامله:تاریخچه معامله‌گری:فرآیند معامله: معامله فیوچرز  کالا به‌عنوان یک وسیله سرمایه‌گذاری: فیوچرز کالا به‌عنوان یک…

بیشتر بخوانید
فارکس

تعریف فارکس

آنچه در این پست میخوانید نکات مهم:جفت ارزهای فارکس و قیمت آن‌ها: فارکس بازاری است که پول رایج کشورها در…

بیشتر بخوانید
بانک چگونه معامله فارکس انجام می‌دهد

اگر با نحوه معامله بانکداران آشنا شوید، کسب درآمد در فارکس آسان است

آنچه در این پست میخوانید چگونه در فارکس کسب درآمد کنید؟بانک چگونه معامله فارکس انجام می‌دهد؟ چگونه در فارکس کسب…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.