مقدمه ای بر اقتصاد رمزارز محور (cryptoeconomics) برای افراد مبتدی - آکادمی سامان کریمی‌شاد

مقدمه ای بر اقتصاد رمزارز محور (cryptoeconomics) برای افراد مبتدی

اقتصاد رمزارز محور چیست؟

به بیان ساده اقتصاد رمزارز محور روشی برای ایجاد هماهنگی میان رفتار حاضرین در شبکه از طریق ترکیب کریپتوگرافی با اقتصاد ارائه می‌کند.

اقتصاد رمزارز محور حوزه ای از علوم کامپیوتر است که تلاش می‌کند تا مشکلات هماهنگی حاضرین را در محیط دیجیتال از طریق محرک‌های کریپتوگرافی و اقتصادی حل کند.

در نظر گرفتن اقتصاد رمزارز محور هنگام ایجاد شبکه‌های غیرمتمرکز ضروری است، زیرا مکانیسمی است که روشی برای هماهنگ سازی محرک‌هایی برای حاضرین بدون نیاز به طرفهای سوم ارائه می‌کند.

اقتصادهای رمزارز محور به غیر از اینکه زیرمجموعه ای از اقتصادهای سنتی هستند، ترکیبی از تئوری بازی، طراحی مکانیسم، ریاضیات و دیگر شیوه های اقتصاد هستند. هدف اصلی درک نحوه تأمین سرمایه (fund)، طراحی، پیشرفت و تسهیل عملیات های مربوط به شبکه‌های غیر متمرکز است.

این مقاله به منشأ اقتصاد رمزارز محور و نقش آن در طراحی بیت کوین و دیگر شبکه‌های غیرمتمرکز می پردازد.

اقتصاد رمزارز محور برای حل چه مشکلاتی به کار می رود؟

پیش از پیدایش بیت کوین، باور عمومی بر این بود که ایجاد یک شبکه همتا به همتا (peer-to-peer) که در آن اتفاق نظر بدون احتمال حملات یا خطاهایی حاصل می شود، غیر ممکن است.

به این مسئله اغلب مشکل ژنرال های بیزانس (Byzantine General’s Problem) نامیده می شود. این یک مشکل منطقی است که نشان می دهد در سیستم های توزیعی، رسیدن به توافق چقدر باید حاضرین در بازار مختلف اهمیت دارد. این مشکل فرض می‌کند که از آنجایی که برخی از حاضرین در بازار قابل اعتماد نیستند، توافقاتی صورت نخواهد گرفت و شبکه به گونه ای که انتظار می رفت عمل نمی‌کند.

زمانی که بیت کوین اختراع شد، ساتوشی ناکاموتو محرک‌های اقتصادی را برای یک شبکه همتا به همتا معرفی کرد و این مشکل را حل کرد.

از آن پس شبکه‌های غیر متمرکز برای رسیدن به اتفاق نظر در مورد وضعیت شبکه و پیشینه آن به کریپتوگرافی متکی شدند. همچنین بیشتر شبکه ها محرک‌های اقتصادی را ایجاد کردند که حاضرین در شبکه را ترغیب به انجام رفتارهای خاصی کردند.

این همکاری پروتوکل های کریپتوگرافی با محرک‌های اقتصادی محیط کاملا جدیدی از شبکه‌های غیر متمرکز را به وجود آوردند که امن و پایدار هستند.

نقش اقتصاد رمزارز محور در استخراج بیت کوین:

هدف بیت کوین ایجاد یک شبکه انتقال ارزش است که انتقال ارزش ها را تأیید می‌کند و تغییرناپذیر و مقاوم در برابر سانسور است.

این کار از طریق فرآیند استخراج صورت می گیرد که در آن ماینرهایی که یک بلاک از تراکنش ها را اعتبار می بخشند، به عنوان پاداش بیت کوین دریافت می‌کنند. چنین محرک اقتصادی ماینرها را ترغیب به عملکرد صادقانه و امن ساختن و قابل اعتماد ساختن شبکه می سازد.

فرآیند استخراج شامل حل یک مسئله سخت ریاضی مبتنی بر یک الگوریتم هش کریپتوگرافی می شود. در این مورد، هشها برای ایجاد پیوند میان هر بلاک با بلاک بعدی به کار می روند و سابقه ای از ترکنش های تأیید شده زماندار که بلاکچین نامیده می شود ایجاد می‌کنند.

از هشها در پازل های محاسباتی که ماینرها برای حل آنها با یکدیگر رقابت می‌کنند استفاده می شود. به علاوه، یکی از قوانین مورد تأیید همگان که تراکنش ها باید پیروی کنند این است که یک بیت کوین تنها در صورتی می‌تواند خرج شود که یک امضای دیجیتال معتبر توسط کلید خصوصی تولید شود.

این قوانین تکنولوژیکی مربوط به استخراج با شرایط مورد نیاز امنیتی شبکه بیت کوین از جمله جلوگیری از به کنترل گرفتن شرایط توسط حاضرین در بازار مخرب همسو هستند.

چگونه اقتصاد رمزارز محور امنیت بیت کوین را افزایش می دهند؟

الگوی امنیتی بیت کوین حول اصل قانون اکثریت ساخته می شود. به این معنی که حاضرین مخرب در بازار می‌توانند کنترل بلاکچین را از دست اکثریت نیروی محاسبه گر شبکه با یک حمله که حمله 51% نامیده می شود، بگیرند.

در چنین سناریویی، حمله کننده ها می‌توانند مانع تأیید تراکنش های جدید یا معکوس سازی تراکنش ها بطور کلی شوند. با این وجود، در دست گرفتن کنترل این میزان از نیروی hashing، هزینه بر است و به سخت افزار اساسی و مقدار زیادی برق نیاز دارد

اقتصاد رمزارز محور یکی از دلایل موفقیت بیت کوین است. ساتوشی ناکاموتو فرضیه هایی را اجرا کرد تا محرک‌های مشخص را برای کلاس های مختلف حاضرین در شبکه‌ایجاد کند. ضمانت امنیت سیستم به مقدار زیادی به اثربخشی این فرضیات درباره نحوه واکنش نشان دادن حاضرین در شبکه به محرک‌های اقتصادی بستگی دارد.

بدون وجود سختی پروتکل کریپتوگرافی، هیچ واحد محاسبه (unit of account) امنی نخواهد بود که به وسیله آن به ماینرها بتوان پاداش داد. بدون ماینرها نیز اعتمادی به اعتبار پیشینه تراکنش لجر توزیعی نخواهد بود، مگر اینکه توسط یک طرف سوم که یکی از مزایای اصلی بیت کوین را نادیده می گیرد، تأیید شود.

بر اساس فرضیات اقتصاد رمزارز محور، رابطه میان ماینرها و شبکه بیت کوین، اعتماد ایجاد می‌کند. با این وجود، تضمینی وجود ندارد که این سیستم در آینده نیز وجود خواهد داشت.

چرخه اقتصاد رمزارز محور:

چرخه اقتصاد رمزارز محور یک الگوی همه جانبه از اقتصاد رمزارز محور است. این چرخه توسط جوئل مونگرو منتشر شد و جریان‌های انتزاعی از ارزش را از طریق کلاس های مختلف حاضرین در چنین اقتصاد همتا به همتایی به تصویر می کشد.

چرخه اقتصاد رمزارز محور

این مدل یک بازار سه ضلعی را میان ماینرها (ضلع عرضه)، کاربران (ضلع تقاضا) و سرمایه گذاران (ضلع سرمایه) نشان می دهد. هر گروه ارزش را با گروه دیگر با استفاده از یک منبع کمیاب از اقتصاد رمزارز محور (یک توکن) مبادله می‌کند.

در رابطه میان کاربر – ماینر در چرخه، ماینرها بخاطر کار خود از طریق توکن های مورد استفاده شده توسط کاربران مجبور به پرداخت کارمزد می‌شوند. پروتکل کلی شبکه‌این فرآیند را در حالیکه الگوی اقتصاد رمزارز محور زمان و نحوه پرداخت به ماینرها را کنترل می‌کند، استانداردسازی می‌کند.

ایجاد معماری یک شبکه که توسط ضلع عرضه توزیعی (ماینرها) حمایت می شود تا زمانی که مزایا بیش از مضرات باشند، امری مطلوب است. مزایا اغلب شامل مقاومت در برابر سانسور، تراکنش های بی شمار و قابلیت اعتماد بیشتر می‌شوند؛ اما سیستم های غیر متمرکز در مقایسه با الگوهای متمرکز عملکرد ضعیفتری دارند.

نقش سرمایه گذار در این الگو دوبرابر است: تهیه نقدینگی برای ماینرها تا توکن های خود را به فروش برسانند و تأمین سرمایه برای شبکه از طریق پشتیبانی از قیمت توکن هایی که هزینه‌هایی بیش از هزینه‌های استخراج دارند.

الگوی مذکور این دو نقش را با تقسیم سرمایه گذاران به دو گروه مثال می زند: معامله گران (سرمایه گذاران کوتاه مدت) و دارندگان توکن (سرمایه گذاران بلند مدت).

معامله گران برای توکن نقدینگی فراهم می‌کنند، بنابراین ماینرها می‌توانند توکن های استخراج شده خود را به فروش برسانند و هزینه‌های عملیاتی را تحت پوشش قرار دهند، در حالیکه هولدرها برای شبکه سرمایه تأمین می‌کنند تا با پشتیبانی از قیمت توکن ها پیشرفت کند. رابطه میان ماینر – معامله گر با جریان مستقیم ارزش کار می‌کندف در حالیکه رابطه ماینر – هولدر با جریان غیرمستقیم ارزش کار می‌کند.

این تنها به این معنا است که همه افراد مشغول در چنین اقتصادی برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود به یکدیگر وابسته هستند. چنین طرحی شبکه‌ای امن و پایدار ایجاد می‌کند. پیروی از مجموعه قوانین محرک برای افراد درگیر بیش از فعالیت‌های مخرب که سبب پایداری بیشتر شبکه می‌شوند، منفعت بیشتری دارند.

کلام آخر:

علیرغم مفهوم نسبتاً جدیدی که با پیدایش بیت کوین ایجاد شد، اقتصاد رمزارز محور یک بلاک ساختمانی مهم است که هنگام طراحی شبکه‌های غیرمتمرکز باید مدنظر قرار داد.

جداسازی نقش‌های مختلف در الگوهای اقتصادی رمزارز محور به تحلیل هزینه‌ها، محرک‌ها و جریان‌های ارزش برای هر گروه از افراد درگیر کمک می‌کنند. همچنین به در نظر گرفتن قدرت نسبی و شناسایی نقاط بالقوه متمرکز سازی که برای طراحی حاکمیت متوازن‌تر و الگوهای توزیع توکن اهمیت دارد، کمک می‌کند.

حوزه اقتصاد رمزارز محور و استفاده از الگوهای اقتصاد رمزارز محور در طی پیشرفت شبکه‌های آتی می‌تواند مفید واقع شود. با مطالعه الگوهای اقتصاد رمزارز محور که تا کنون در بازارهای زنده تست‌شده‌اند، شبکه‌های آتی می‌توانند طراحی شوند تا کارآمدتر و پایدارتر شوند و محیطی پایدارتر برای اقتصادهای غیرمتمرکز به وجود آورند

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
ترید با گوشی

آموزش ترید با گوشی اندروید و آی‌اواس

آنچه در این پست میخوانید ترید با گوشی:اگر معامله‌گر روزانه باشید، حتما از استرس و فشار ناشی از دور بودن…

بیشتر بخوانید
استراتژی

استراتژی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید استراتژی چیست؟ آیا هر معامله‌گر باید استراتژی داشته باشد؟ اهمیت استراتژی معاملاتی انواع برنامه‌های معاملاتی…

بیشتر بخوانید
آشنایی با ارزهای دیجیتال جدید

آشنایی با ارزهای دیجیتال جدید

آنچه در این پست میخوانید چگونه ارزهای دیجیتال جدید را پیدا کنیم؟آموزش ارزدیجیتال بهترین و آینده دارترین ارزهای جدید دیجیتال…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.