ساخت فروش NFT بیت کوین

نحوه ساخت فروش NFT بیت کوین

نحوه ساخت و فروش NFT های بیت کوین
آنچه در این پست میخوانید

NFT های بیت کوین به‌سرعت در دنیا محبوبیت یافته‌اند. در ادامه همه آنچه باید درباره Ordinals بیت کوین و نحوه ایجاد و فروش آن بدانید را مشاهده خواهید کرد.

توکن های غیرقابل‌معاوضه بیت کوین (NFT ها) به‌سرعت توجه دنیای کریپتو را به خود جذب کرده‌اند و فرصت‌های جدیدی را در اختیار مشتاقان هنر دیجیتال و قدیمی‌ترین بلاک‌چین قرار داده است. NFT ها از زمان شکوفایی در سال 2020، در کنار دیگر بلاک‌چین ها همچون Cardano و Solana در پلتفرم‌های مبتنی بر اتریوم مینت و معامله‌شده‌اند.

با این‌ وجود پروتکلی شناخته‌شده تحت عنوان Ordinals در ژانویه 2023 توسط کانتریبیوتر اصلی بیت کوین Casey Rodarmor که آپگرید Tarpoot بیت کوین در سال 2021 را بهره‌برداری کرد راه‌اندازی شد تا قابلیت رمزارز را توسعه می‌دهند و NFT های مبتنی بر بیت کوین درون زنجیره را ممکن می‌سازند.

Taproot روشی را ارائه کرد تا با استفاده از کاهش سایز تراکنش‌هایی که به استفاده کمتر از داده‌ها نیاز دارند و نیز ترغیب به استفاده از قراردادهای هوشمند بیت کوین، قابلیت بلاک لایه اصلی را افزایش دهد. آپگرید انواع تراکنش‌های ممکن در بیت کوین ازجمله اپلیکیشن های DeFi و NFT را افزایش می‌دهد.

تا فوریه 2023، Yuga Labs بزرگ‌ترین منتشرکننده NFT ها در دنیا ایجاد TwelveFold، کلکسیون جدیدی از NFT های منتشرشده در بیت کوین و تأیید NFT های بیت کوین و تضمین موفقیت خود را اعلام کرده بودند.

در ادامه آنچه باید درباره NFT های بیت کوین، میزان تفاوت آن‌ها نسبت به محبوب‌ترین جایگزین مبتنی بر اتریوم و نحوه ایجاد و فروش آن‌ها بدانید را مشاهده خواهید کرد.

Ordinals چه هستند؟

Ordinals شماره سریال‌هایی هستند که در یک ساتوشی (کوچک‌ترین واحد بیت کوین) منحصربه‌فرد تک، از طریق تئوری ترتیبی که آن‌ها را به ترتیبی که در آن‌ها ماین شده‌اند تخصیص داده‌اند، حک‌شده‌اند. اولین ساتوشی در اولین بلاک عدد ترتیبی 0 را دارد، دومین ساتوشی عدد 1 و آخرین ساتوشی اولین بلاک عدد ترتیبی 4،999،999،999 را دارد.

کوین‌های رنگی اولین نشانه چنین مفهومی در سال 2012 بودند، دارایی‌های کریپتوی چندمنظوره که برای نشان دادن ارزش از طریق افزودن اطلاعات متا دیتا به کار می‌روند. تلاش دیگری شامل داده‌هایی درباره تراکنش‌های معمول بیت کوین در مقابل قرار دارد. بااین‌وجود توکن XCP مختص به خود را دارد که برای کاربردپذیری لازم است و آن را رسماً مانند یک آلت کوین قرار داده است و نه توسعه بیت کوین یا لایه دوم آن.

تئوری ترتیبی ساتوشی را با ارزش سکه‌ای پاداش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌عنوان موارد کمیاب جمع‌آوری و معامله شوند. به ساتوشی ها هویت‌های جداگانه‌ای داده می‌شود که قابل‌ردیابی، انتقال و جایگزینی با داده‌های اختیاری بامعنا همچون تصاویر، متن یا ویدیوها از طریق یک تراکنش بیت کوینی که به‌صورت دائمی بخشی از بلاک‌چین است، هستند. چنین داده‌هایی را می‌توان در والت های مطابق با Ordinals همچون والت Sparrow و اکسپلوررهای آنلاین مشاهده کرد.

Inscriptions

فرآیند تخصیص دارایی‌ها به ساتوشی ها را inscription می‌نامند. Inscriptions محصولات دست‌ساز دیجیتالی هستند که مختص به بلاک‌چین بیت کوین یعنی معادل دیجیتال مصنوعات دست‌ساز فیزیکی هستند.

آن‌ها کاملاً درون زنجیره هستند که به زنجیره جانبی یا یک توکن مجزا نیاز ندارند و از پروتکل Ordinals برای ثبت sats با محتوای مرتب (ord)، شاخص، یک اکسپلورر و والتی که به Bitcoin Core برای مدیریت کلید خصوصی و امضای تراکنش استفاده می‌کنند.

Ord دنبال کردن مکان ساتوشی های خاص و اعداد ترتیبی آن‌ها را ممکن می‌سازد و با اکسپلورر Ordinals مشاهده می‌شود. به Inscriptions در مقایسه با NFT های سنتی که به محتوای بیرون زنجیره ذخیره‌شده در سیستم فایل بین سیاره‌ای (IPFS) وابسته هستند، امنیت و تغییرناپذیری بیت کوین ارائه می‌شود. آن‌ها مصنوعات دست‌ساز دیجیتال غیرقابل سانسور شدن و بدون مجوز هستند زیرا بدون بهره می‌توان آن‌ها را فروخت.

نحوه ایجاد NFT های بیت کوین:

اکوسیستم Ordinals درحال‌توسعه کامل است اما دسترسی‌پذیری آن به دو روش اولیه برای مینت کردن NFT ترتیبی محدود می‌شود.

اولین روش برای به تصویر کشیدن Ordinals بیت کوین به مهارت‌های تکنیکال نیاز دارد، یک نود بیت کوین کامل را راه‌اندازی می‌کند و Ord را در این نود نصب می‌کند تا ساتوشی ها را در یک والت Ordinals به تصویر بکشند و NFT های Ordinals بیت کوین را ایجاد می‌کنند. دو نوع والت بیت کوین Ordinals را پردازش می‌کنند؛ آن‌ها هر دو باید مطابق با Taproot باشند و قابلیت کنترل کوین برای اجتناب از پرداخت ساتوشی های Ordinals به‌عنوان کارمزدهای شبکه یا پرداخت در تراکنش دیگر را داشته باشند.

  • والت Sparrow تنها برای دریافت Ordinals توصیه می‌شود تا مانع ارسال ناخواسته ساتوشی های Ordinals شود. بااین‌وجود استفاده از آن نیازی به راه‌اندازی یک نود کامل ندارد.
  • یک والت Ord به راه‌اندازی یک نود کامل با ظرفیت 500GB نیاز دارد. والت Ord برعکس والت Sparrow به شما اجازه می‌دهد تا inscriptions ایجاد کنند و ساتوشی های ثبت‌شده را برای جلوگیری از هزینه‌های تصادفی فریز کنید.

بدون توجه به والتی که استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که برای پرداخت کارمزد تراکنش مقداری بیت کوین در اختیار دارید.

روش دوم ساده‌تر است و شامل استفاده از یک ابزار بدون کد همچون Gamma یا Ordinalsbot.com می‌شود تا NFT اوردینال خود را ثبت کنید. در ادامه نحوه مینت کردن اوردینال خود در Gamma را مشاهده می‌کنید:

  • نوع فایلی که برای مینت کردن NFT بیت کوین خود استفاده می‌کنید را انتخاب کنید.

نحوه ساخت و فروش NFT های بیت کوین

  • فایل موردنیاز را از کامپیوتر خود آپلود کنید.
  • کارمزد تراکنش را با توجه به مدت‌زمانی که تمایل دارید برای مینت اوردینال خود منتظر باشید، مشخص کنید.
  • آدرس بیت کوین را درجایی که محصول دست‌ساز دیجیتال را ارسال می‌کنید و باید یک آدرس مبتنی بر اوردینال یا یک آدرس Taproot باشد، کپی و پیست کنید.
  • منتظر مینت شدن NFT باشید. چنین انتظاری به کارمزدی که برای تکمیل پروسه پرداخته‌اید و ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها ادامه یابد بستگی دارد. شما قادر به دنبال کردن وضعیت مینت کردن از طریق لینکی که با ایمیل دریافت خواهید کرد خواهید بود.
  • اوردینال مینت شده خود را در OrdinalsViewer مشاهده کنید.
نحوه معامله Ordinals:

با اینکه زیرساخت کامل و بازارها برای معامله اوردینالز بیت کوین ساخته می‌شوند، دست‌سازهای دیجیتال خارج از بورس (OTC) در سرورهای Discord اختصاصی به‌صورت همتا به همتا با تضمین‌هایی به‌عنوان واسطه‌ها معامله می‌شوند و در گوگل شیت ها دنبال شدند.

نحوه معامله Ordinals
نحوه معامله Ordinals

در مقایسه با NFT های محبوب‌تر معامله‌شده از طریق اتریوم و دیگر بلاک‌چین ها، معامله اوردینالز بیت کوین به‌عنوان یک روش غیرمتداول ظاهر می‌شود. بااین‌وجود این کار علاقه مردم به NFT های بیت کوین را با صدها هزار دست‌ساز دیجیتال تازه مینت شده که تنه ظرف چند هفته از زمان راه‌اندازی پدید آمد، شامل نمی‌شود.

بازار اوردینالز کاملاً غیرقابل‌اعتماد است و از تکنولوژی تراکنش‌های بیت کوین تقریباً امضاشده (PSBT) امن استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را در فضای ذخیره سرد و سوآپ های اتومیک بدون واسطه و کارمزد بازار 7/2% به‌آسانی امضا کنند. سیستمی برای تأیید سازندگان توسعه می‌یابد تا بدهی‌های 2/4% سازنده را شامل شود.

نحوه خرید NFT های بیت کوین:

والت های منطبق بر Taproot باید برای خرید اوردینالز بیت کوین همچون والت اوردینالز و والت های Xverse و Hiro به کار رود. استفاده از والت اوردینالز و دیگر والت ها بسیار ساده است:

  • یک اکانت ایجاد کنید، عبارت بازیابی خود را ایمن‌سازید و وجوه خود را به والت واریز کنید.
  • اوردینالزی را که می‌خواهید بخرید انتخاب کنید و روی گزینه Buy Now کلیک کنید.
  • زمانی که تراکنش اجراشده باشد، اوردینالز به والت شما افزوده خواهد شد.

نحوه فروش NFT های بیت کوین:

شما همچون خرید یک NFT بیت کوین، باید یک والت سازگار با Taproot بیت کوین را انتخاب کنید و آن را دانلود کنید.

  • اکانتی ایجاد کنید، عبارت بازیابی خود را ایمن‌سازید و inscription خود را آپلود کنید. کارمزد به سایز فایل و سرعت تکمیل تراکنش موردنظر شما بستگی خواهد داشت.
  • زمانی که فایل شما در بلاک‌چین ثبت‌شده باشد، می‌توانید آن را در صفحه inscriptions com مشاهده کنید.
  • می‌توانید اوردینالز را برای حصول اطمینان از این‌که آن‌ها را هزینه نمی‌کنید فریز کنید.
  • شما معمولاً به استفاده از بازار خارج از بورس همتا به همتا، سرور Discord اوردینالز بیت کوین برای فروش inscription خود نیاز خواهید داشت.

توصیه می‌شود که توجه خاصی به این معاملات صورت گیرد. به دلیل حضور در بازار خارج از بورس غیرقانونی، پلتفرم‌ها مملو از اسکمرهایی هستند که در تلاش برای دستیابی به آخرین تب NFT بیت کوین هستند.

مقایسه NFT های سنتی با اوردینالز:

NFT های سنتی مبتنی بر اتریوم با اوردینالز های بیت کوین تفاوت‌هایی دارند، اگرچه هردو درصدد قرارگیری در گروه هنر دیجیتال هستند. سازنده اوردینالز بیت کوین Casey Rodarmor، NFT های بیت کوین را به‌عنوان دست‌سازهای دیجیتال معتبر تعریف می‌کند، زیرا درون زنجیره هستند و از همه خصوصیات خوب دارندگان بیت کوین لذت می‌برند. تفاوت‌های اصلی در زیر آمدند:

  • Inscription های بیت کوین همیشه تغییرناپذیر هستند درحالی‌که NFT های مبتنی بر اتریوم می‌توانند توسط دارنده قرارداد تغییر کند یا حذف شود. NFT های سنتی باید به‌منظور تغییرناپذیری موردبررسی قرار گیرند که به دانش عمیق EVM (ماشین مجازی اتریوم) و قابلیت اعتماد نیاز دارد.
  • Inscriptions بیت کوین همیشه محتوای درون زنجیره دارند و از دست رفتن آن را غیر ممک می‌سازند. به دلیل اینکه سازندگان inscription باید کارمزدها نسبت به سایز محتوا پرداخت کنند، پایدار و کمیاب‌تر است. در عوض محتوای NFT اتریوم می‌تواند برون زنجیره باشد و در پلتفرم‌هایی همچون IPFS ذخیره‌شده و از بین نرود.
  • Inscriptions بیت کوین ایمن‌تر هستند زیرا بلاک‌چین ایمن‌ترین است. inscriptions را می‌توان با PSBT بدون نیاز به‌طرف سومی همچون یک صرافی یا بازار فروخت تا از طرف کاربر آن‌ها را منتقل کرد. از سوی دیگر NFT های اتریوم درصدد دستیابی به مجوز نامحدود پلتفرم‌های واسطه برای NFT کاربر دارند و استفاده از قراردادهای هوشمند پیچیده برای تعامل با افراد غیرمتخصصی که قصد معامله هنر دیجیتال را دارند، ممکن است چالش‌برانگیز باشد.
  • برخلاف NFT ها که به‌عنوان توکن های کاملاً جدید ماین می‌شوند، اوردینالز داده‌های فایل خامی را دارند که مستقیماً در ساتوشی های بلاک‌چین بیت کوین ثبت‌شده‌اند.
مبحث NFT های بیت کوین:

پروتکل جدید اوردینال این سؤال مهم و بحث داغ را در میان جامعه NFT ایجاد می‌کند که: آیا بیت کوین باید تنها یک پول باشد یا باید کاربرد خود را تا کاربردهای دیگر گسترش دهد؟ آیا پروتکل اوردینالز حمله‌ای به شبکه بیت کوین است؟

بلاک‌چین بیت کوین از گذشته به دلیل سایز محدود بلاک خود و ساختار شبکه، تنها برای تراکنش‌های پرداخت به کار می‌رفته است. چنین زیرساخت‌هایی راه‌حل‌هایی را به وجود می‌آورند که در رأس بلاک‌چین به‌عنوان لایه‌های اضافی برای افزایش برنامه پذیری و مقیاس‌پذیری شبکه ساخته‌شده‌اند.

آخرین تب اوردینالز ابروهای بسیاری را در میان جامعه BTC برانگیخته است. برخی از آن‌ها نگران هستند که این تب سبب فاصله گرفتن از کاربرد اولیه بیت کوین به‌عنوان واسطه مبادله شود و این پرسش را به وجود آورد که آیا اوردینالز از فضای بلاک استفاده درستی می‌کنند یا نه. اوردینالز می‌توانند تصاویر، کلیپ‌های صوتی یا حتی بازی‌هایی باشند که به فضایی خارج از داده‌های مالی نیاز دارند و زمان تأیید درون زنجیره را کند می‌کنند.

تعویض‌پذیری بیت کوین:

اوردینالز تعویض‌پذیری بیت کوین که یکی از ویژگی‌های اصلی پول است را نیز به چالش می‌کشند. علت این است که inscriptions در یک ساتوشی ثبت می‌شوند و آن را به یک واحد کمیاب همچون کوین‌های مسکوک شده که اشیای کمیاب مورداستفاده در کلکسیون‌ها هستند، تبدیل می‌کنند.

ساتوشی های اوردینال هویت‌هایی هستند که قابل‌ردیابی، انتقال و تزریق با اطلاعات بامعنا همچون متن یا یک تصویر هستند که ساتوشی را منحصربه‌فرد می‌سازد و آن را به یک NFT واقعی تبدیل می‌کند. از سوی دیگر موضع سنتی همه ساتوشی ها را یکسان می‌بیند یا این‌که شروع به از دست دادن مقادیر هنگفت پول می‌کنند.

هزینه‌های نود کامل:

چند هفته بعد از راه‌اندازی پروژه، یک بلاک با سایز بی‌سابقه 4 مگابایت ایجاد شد و سبب بروز نگرانی‌هایی در میان جامعه درباره کارایی آتی و هزینه‌های بلاک‌چین و نودهای کامل آن شد. سایز متوسط یک بلاک بیت کوین هرگز از 5/1 مگابایت تا زمان راه‌اندازی NFT های اوردینال بیشتر نشده است.

مخالفان Inscription این ترس را دارند که افزایش سایز بلاک‌چین بیت کوین به دلیل تراکنش‌ها و بلاک‌های بزرگ سبب افزایش پیش‌نیازها و هزینه‌های دستگاه‌ها برای راه‌اندازی نودها می‌شود. استدلال مخالف این است که برای امنیت بیشتر بلاک‌چین بیت کوین، بلاک‌های آن باید پر باشند تا کاربران برای پرداخت کارمزد بیشتر توجیه شوند.

به این مبحث در آینده بیشتر پرداخته می‌شود زیرا بازار اوردینال ها شکل بهتری به خود می‌گیرد و فرصت‌های جدیدی ظهور می‌کنند. درنهایت، ارزش و ماهیت بیت کوین در مقاومت آن برای راهنمایی بازار در جهت خواست مردم قرار دارد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
استراتژی معاملاتی

نکات طلایی برای انتخاب استراتژی معاملاتی

آنچه در این پست میخوانید در مقاله‌های پیشین، درباره استراتژی معاملاتی و رویکرد این استراتژی‌ها در بازارهای مالی گفتیم. تصمیم‌گیری…

بیشتر بخوانید
خرید پله ای

خرید پله ای: یک استراتژی ماندگار برای سرمایه گذاری در بیتکوین

آنچه در این پست میخوانید در هر دوره از بول مارکت بیتکوین، سر و کله ی گروه جدیدی از اساتید…

بیشتر بخوانید
etf

etf چیست؟

آنچه در این پست میخوانید صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صندوق سرمایه گذاری قابل معامله…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.